Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat luni că va propune un interval de timp mai relaxat, de trei ani, pentru ca industria auto să se conformeze standardelor de CO2 ale blocului comunitar, în locul unor obiective anuale, transmite Euractiv.
Schimbarea propusă ar putea fi implementată sub forma unor „amendamente axate pe standardele de CO2”, a declarat ea într-o conferință de presă la Bruxelles, adăugând că acest concept s-ar baza pe un sistem de „bancarizare și împrumut” al emisiilor.
Această inițiativă vine după a doua reuniune a „Dialogului strategic privind viitorul industriei auto europene”, în cadrul căreia reprezentanții industriei au solicitat modificări ale reglementărilor UE privind emisiile de carbon pentru a evita penalizările și a spori competitivitatea sectorului.
Von der Leyen a explicat că obiectivele actuale – plafoanele generale de emisii pentru mașinile noi – ar rămâne în vigoare. Însă amendamentul ar oferi „mai multă libertate de manevră pentru industrie”, menținând în același timp predictibilitatea pentru producătorii care sunt deja pe drumul cel bun pentru a îndeplini țintele anuale.
Întrucât relaxarea propusă „are sens doar dacă este convenită rapid”, a subliniat von der Leyen, Comisia va accelera, de asemenea, revizuirea obiectivelor pentru 2035.
Cu toate acestea, grupurile de reflecție din domeniul transporturilor au făcut lobby pentru ca Executivul european să mențină obiectivele actuale, bazându-se pe calcule care arată că majoritatea producătorilor auto sunt capabili să respecte țintele și, prin urmare, nu ar fi supuși penalizărilor.
O versiune preliminară a Planului de Acțiune pentru Industria Auto urmează să fie anunțată pe 5 martie.
(Citește și: ”Acordul pentru Industria Curată: Comisia vrea să mobilizeze 100 mld. euro pentru a sprijini decarbonizarea industriei UE/ Planul de acțiune”)
***