Add Your Heading Text Here

18 decembrie, 2017

Comisia Europeană a declanșat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă decizia Guvernului din 2013 de a șterge datorii ale CFR Marfă, în cuantum de circa 360 milioane euro, și necolectarea, cel puțin din 2010, a datoriilor bugetare ale companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.

Anunțul a fost făcut luni de către Comisarul Margrethe Vestager, care a afirmat: ”Piața transportului feroviar de marfă este o componentă esențială a legăturilor de transport ale oricărei economii. CFR Marfă este actualul operator pe această piață în România și a beneficiat de stingerea datoriilor publice și de necolectarea de către creditorii publici a sumelor datorate, trebuie să stabilim dacă aceste măsuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat”.

Investigația anunțată de Comisarul Vestager va analiza:

  • o serie de măsuri de ajutor de stat în favoarea CFR Marfă privind transformarea în acțiuni a unei datorii de 1,6 miliarde lei în 2013
  • eșecul de a colecta, începând cu anul 2010, datorii la plata asigurărilor sociale și a impozitelor datorate de CFR Marfă, precum și a datoriilor către CFR Infrastructură

În 2013, Guvernul Ponta a decis ca datoriile CFR Marfă să fie stinse de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin conversie în acțiuni. Guvernul a transmis atunci că această operațiune, aprobată prin ordonanță de urgență, urmărește „o echilibrare economico-financiară” a CFR Marfă în vederea creșterii atractivității la privatizare.

Privatizarea CFR Marfă reprezenta o precondiție solicitată de experții Fondului Monetar Internațional pentru ca ultima evaluare a acordului început în 2011 să intre în Consiliul Director al instituției internaționale.

În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarată câștigătoare în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind 202 milioane euro pentru 51% din acțiuni. Tranzacția nu a mai fost însă finalizată, din cauză că băncile creditoare ale CFR Marfă nu au acceptat schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu s-a putut pronunța, din lipsă de timp, până la termenul limită.

Premierul Victor Ponta a cerut ulterior ca strategia de privatizare să fie reavizată de CSAT, iar președintele Traian Băsescu a cerut ca premierul să își asume răspunderea pentru privatizare.

[newsman_subscribe_widget formid="nzm-container-91885-6936-62e2a1251fbbbf9d28a8dd5a"]

După eșecul privatizării, Guvernul a promis FMI că va aplica o restructurara CFR Marfă, companie controlată de stat prin Ministerul Transporturilor.


Articole recomandate:

citește și

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: