Add Your Heading Text Here

22 aprilie, 2024

Bulgaria riscă să piardă 1,2 miliarde de euro din PNRR după ce a anulat licitațiile pentru achiziția de trenuri către Căile Ferate Bulgare de Stat (BDZ). Aceasta era cea mai mare licitație programată prin PNRR, scrie Euractiv.

Ministrul Georgi Gvozdeykov a suspendat săptămâna trecută o licitație uriașă în valoare estimată de 600 de milioane de euro. Pentru această finanțare din partea UE, Bulgaria urma să achiziționeze 35 de trenuri.

O zi mai târziu, o licitație similară în valoare de 600 de milioane de euro pentru furnizarea a 20 de trenuri noi de mare viteză (push-pull) a fost anulată.


Modernizarea Căilor Ferate Bulgare de Stat este cel mai mare proiect finanțat prin Planul de redresare, cu o valoare totală de șase miliarde de euro, și este vital pentru compania feroviară de stat.

În cadrul primei licitații, favoriții pentru furnizarea a 35 de trenuri au fost compania cehă SKODA și compania poloneză PESA, care au depus oferte pentru sume mult mai mici decât finanțarea UE. Bulgaria a anulat procedura, însă, întrucât cele două companii au oferit un termen de livrare mai lung pentru trenuri.

În cadrul celei de-a doua licitații pentru furnizarea a 20 de trenuri de mare viteză, guvernul a dorit să atragă cei mai mari producători, dar termenele de livrare prea restrictive au speriat mulți potențiali participanți.

Chinezii câștigători s-au retras după ce Comisia Europeană a deschis o anchetă privind subvențiile guvernamentale de care beneficiază

Doar două companii – Talgo din Spania și CRRC Qingdao Sifang Co. Ltd. Oferta companiei spaniole a fost de 600 de milioane de euro, iar cea a companiei chineze de 303 milioane de euro.

Diferența de preț și suspiciunile de ajutor de stat nereglementat acordat companiei chineze au determinat Comisia Europeană să lanseze o investigație în februarie. Aceasta a obligat compania chineză să își retragă oferta, întrucât investigația ar fi dus la încălcarea programului propus de companie de a livra trenurile în termen de 33 de luni.


Negocierile au continuat cu compania spaniolă, dar s-a dovedit că oferta acesteia de livrare a celor 20 de trenuri noi ar fi mai lungă decât cele 33 de luni stabilite de Bulgaria. În lipsa unui angajament pentru această perioadă, licitația a fost anulată.

Pentrru că producătorii nu le pot produce într-un timp atât de scurt, guvernul bulgar susține că nu va fi relansată comanda pentru 20 de noi trenuri de mare viteză, după ce Comisia Europeană a permis Bulgariei să facă modificări la licitație pentru achiziția de trenuri produse și livrate până la jumătatea anului 2026.

****

[newsman_subscribe_widget formid="nzm-container-91885-6936-62e2a1251fbbbf9d28a8dd5a"]

Articole recomandate:

citește și

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: