Dezvoltarea unei țări depinde de creșterea performanței nivelului mediu și a segmentului de elevi aflați sub media pe țară, a explicat Bogdan Cristescu, director Direcția Curriculum, Examene și Evaluări Naționale, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, în cadrul conferinței ”Capitalul uman: Educația – stringența economiei. Ce livrează sistemul de educație de la școală la universitate – pregătire, adecvare la economie, soluții la problema momentului” organizată marți de CursdeGuvernare.ro.
Statisticile privind analfabetismul funcțional al elevilor români, sunt îngrijorătoare, însă mai grav este avansul gap-ului dintre ceea ce știu și ceea ce ar trebui să știe elevii la un anumit nivel de educație, situație pentru care Bogdan Cristescu a oferit un exemplu: proiectul ROSE, finanțat prin Banca Mondială.
Rose a testat anul trecut, la matematică, elevii de clasa a IX-a. „S-a dat testare din materia de clasa a VIII-a, care era cea mai recentă; celor care erau sub 50% din ceea ce ar fi trebuit să știe li s-a dat din clasa a VII-a ș.a.m.d. Am ajuns la niște procente extrem de mari de copii care nu știau conținutul de clasa a V-a. Și, totuși, ei, erau în clasa a IX-a și le predam ce? De la un moment dat, gap-ul dintre ceea ce am eu nevoie ca să merg mai departe și ceea ce știu este atât de mare, încât nu le dăm nicio șansă, chiar dacă ei încearcă”, a explicat Cristescu.
Există multe dispute privind cum ar trebui elaborate și targetate programele școlare, unii actori susținând că este nevoie de nevoie de o focusare pe excelență, companiile cerând resurse pentru piața muncii, dar abordarea statului trebuie să fie mai complexă și să pornească de la stabilirea exactă a ceea ce-și dorește, a declarat șeful Direcției Curriculum, Examene și Evaluări Naționale, Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare: „Ca politică a statului, părerea mea este să ridice ceea ce este mediu și sub mediu, pentru a putea avea vârfuri. De asemenea, trebuie să ne direcționăm foarte mult nevoile spre ceea ce înseamnă competențe care ne vor duce spre competitivitate. Ați văzut Raportul Draghi, apropo de competitivitatea UE și de faptul că imediat după aceea a fost lansată The Union of skills și accentul pus, dincolo de abordarea inițială, cu cele opt competențe. Acum se insistă foarte mult pe basic skills, cum sunt numite în documentele europene, sau ceea ce OCDE numește foundational skills, și anume literacy, numeracy, basic digital și civic. Europa ne arată că nu putem pierde din vedere competențele civice, pentru că vedem cât suntem de expuși la dezinformare și, atunci, degeaba ai un standard de viață ridicat, dacă ești atât de expus la tot ceea ce înseamnă pseudoștiință”.
Întrebarea noastră este unde stăm cu media? Faptul că planurile – cadru pentru liceu au fost adoptate, nu în forma pe care mi-am dorit-o inițial, este un lucru foarte bun. Pentru că nu mai fuseseră modificate, major sau esențial, din 1995
Atunci, în opinia mea, abordarea importantă este să ne uităm la marea masă a copiilor, să ne uităm la profilul lor, să ne dăm seama că asta este o problemă internațională, cu referire la Raportul OCDE Education at a glance, care este un raport comparativ foarte bun. Sub nivelul 1 de literație, analfabeți funcționali, sunt 13% din absolvenții de învățământ superior. Media OCDE. Și atunci, poate trebuie să ne calibrăm ce ne dorim. Business-ul vrea oameni pregătiți să facă parte din business, educația își pune problema că ne dorim un pic și cetățeni, avem competența de sensibilizare culturală. Întrebarea angajatorului este: Ok, partea de sensibilizare culturală unde mă ajută? În opinia noastră ajută, dar noi suntem din partea educației… Și, atunci, trebuie să găsim un echilibru, și ar trebui să targetăm în mod direct, mediul și submediul, ca să-l ridicăm.
Eu cred că sistemul de educație, la momentul actual, nu este adecvat nici pentru piața muncii, nici pentru universitar. Cred că facem eforturi susținute în această direcție și suntem pe un trend crescător.
„De asta programele pentru liceu trebuie modernizate și avem o întreagă dispută. Pentru că avem o anumită parte care își dorește să facem chestia care ne conduce spre excelență și să-i uităm pe ceilalți, și avem cealaltă parte, care spune să ridicăm media, pentru că la noi despre asta este vorba când vorbim despre 40% analfabetism funcțional. Dacă am reuși să-i ridicăm pe cei care sunt sub nivelul 1 la PISA, sau poate de la nivelul 2 i-am ridica spre 3, din punct de vedere al impactului pentru economie ei vor face o diferență majoră”, a mai spus Bogdan Cristescu.
(Citește și: Capitalul uman – Educație și economie: Pregătirea profesorilor pentru lumea în care vor munci elevii)
****