15 mai, 2025

Succesul turnelului de săptămâna aceasta al președentelui american Donald Trump în Arabia Saudită, Qatar și Emiratele Arabe Unite nu va fi măsurat în termeni de diplomație convențională – acorduri de pace sau vânzări de arme, chiar dacă acestea din urmă nu au lipsit, se arată într-o analiză Atlantic Council, care subiliniază că accentul va fi pus pe investițiile de sute de miliarde de dolari din Orientul Mijlociu în Statele Unite. Nu este, însă, vorba doar de afaceri, ci de o miză strategică majoră în competiția cu China.

În timp ce partenerii din Golf vor măsura succesul în funcție de disponibilitatea Administrației SUA de a ridica restricțiile privind vânzarea a sute de mii de cipuri semiconductoare avansate către Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită, Donald Trump are o altă unitate de măsură și un alt obiectiv. „Trump va măsura succesul prin capacitatea sa de a depăși China în asigurarea unei relații mai strânse cu monarhiile din Golf, chiar dacă Beijingul este cel mai mare client al acestora pentru combustibili fosili”, explică experții Atlantic Council. „Administrația Trump ar prefera să înoate într-un flux de investiții din Golf decât să se împotmolească în problemele persistente ale regiunii”, adaugă sursa citată.

Într-un discurs remarcabil ținut la Riad, care a dat tonul pentru tot ce va urma, Trump a declarat: „În fața ochilor noștri, o nouă generație de lideri depășește conflictele vechi și diviziunile obosite ale trecutului și construiește un viitor în care Orientul Mijlociu este definit de comerț, nu de haos; în care exportă tehnologie, nu terorism; și în care oameni de diferite naționalități, religii și credințe construiesc împreună orașe, nu se bombardează reciproc până la dispariție”.


Lupta pentru banii din Golf are ca scop și obținerea unui avantaj în confruntarea comercială și tehnologică dintre administrația Trump și Beijing. Acesta rămâne obiectivul principal al Washingtonului, în ciuda veștilor de luni dimineață, conform cărora cele două țări vor reduce tensiunile prin scăderea tarifelor de la 145% la 30% din partea SUA și de la 125% la 10% din partea Chinei, pe durata unei pauze de 90 de zile pentru negocieri suplimentare.

O știre importantă care a trecut neobservată

În acest context, o știre importantă a trecut neobservată – decizia lui Trump de a anula „AI Diffusion Rule” dată de Administrația Biden, care impunea restricții asupra exportului de cipuri semiconductoare avansate către țări precum Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită, din cauza pericolului ca microcipurile să fie „scurse” către națiuni ostile, în special China.

New York Times a relatat că, odată cu modificarea regulii, administrația Trump ia în considerare un acord care ar trimite sute de mii de cipuri de inteligență artificială (AI) dintre cele mai avansate, proiectate în SUA, către G42, o firmă de AI din Emiratele Arabe Unite care și-a întrerupt legăturile cu partenerii chinezi pentru a se asocia cu companii americane.

„Negocierile, care sunt în curs de desfășurare, evidențiază o schimbare majoră în politica tehnologică a SUA înaintea vizitei președintelui Trump”, a precizat New York Times, subliniind tensiunile din cadrul administrației între cei care doresc să promoveze avantajul comercial și tehnologic al SUA față de China și oficialii din domeniul securității naționale, care continuă să se îngrijoreze cu privire la scurgerea de tehnologii critice către Beijing.

Marți, Casa Albă a dezvăluit, de asemenea, acorduri cu Arabia Saudită care includ angajamentul noii companii de IA de stat din Riad, Humain, de a construi infrastructura de IA utilizând câteva sute de mii de cipuri Nvidia avansate în următorii cinci ani. Humain și Amazon Web Services au anunțat, de asemenea, planuri de a investi peste cinci miliarde de dolari într-un parteneriat strategic pentru construirea unei „zone AI” unice în regat, parte a ambițiilor în continuă evoluție ale Riadului de a deveni un lider mondial în domeniul AI.


Ceea ce pare să câștige este argumentul Emiratelor Arabe Unite și al Arabiei Saudite că, dacă vor să se alieze cu Statele Unite și dacă vor să restricționeze relațiile lor în domeniul tehnologiei avansate cu China în cursa globală pentru IA, Washingtonul trebuie să-și facă partea și să elimine restricțiile impuse asupra tehnologiei sale.

Noile investiții și parteneriate, esențiale în competiția cu Beijingul

În timpul primului mandat al lui Trump și în timpul administrației Biden, a existat o dezbatere îndelungată în cadrul guvernului SUA cu privire la faptul dacă Statele Unite ar trebui să încerce să împiedice China să obțină cipuri avansate sau să încerce doar să rămână cu una sau două generații înaintea Chinei din punct de vedere tehnologic.

Această dezbatere a fost tranșată: China – așa cum a demonstrat cel mai vizibil lansarea DeepSeek – va găsi o modalitate de a ocoli restricțiile SUA pentru a face pași importanți. Pentru ca Statele Unite să rămână cu un pas sau doi înainte în cursa pentru AI, vor fi necesare noi investiții și parteneriate. Această schimbare se află în centrul demersurilor la care asistăm săptămâna aceasta în Orientul Mijlociu.

Inițiativele lui Trump de săptămâna aceasta subliniază seriozitatea intențiilor sale, dar bătălia este departe de a fi câștigată. „Trump aspirantul la rolul de pacificator” va continua să încerce să încheie acorduri cu Gaza și Iranul, oricât de incerte ar fi acestea, dar „Trump negociatorul” are o cale mai clară către încheierea acordurilor în domeniul inteligenței artificiale și al investițiilor, care sunt priorități mai importante și mai ușor de realizat în această săptămână.

Revenind la diplomația tradițională, nu se pune problema ca amenințările la adresa securității din Orientul Mijlociu sau negocierile de pace să fi dispărut. „Există războiul din Gaza și eliberarea, săptămâna aceasta, a ostaticului american Edan Alexander. Există noi eforturi de a controla potențialul nuclear al Iranului prin negocieri. Și mai este visul lui Trump de a găsi o cale către normalizarea diplomatică dintre Arabia Saudită și Israel (și progresul continuu către un acord nuclear civil cu regatul)”, se mai arată în analiza Atlantic Council.

Iranul – o problemă complexă și o abordare diferită


În ceea ce privește Iranul, Administrația Trump sa pare să accepte ambiția Israelului de a remodela ordinea regională prin forță militară, scrie Foreign Affairs.

„Și dacă prețul pe care Israelul îl cere pentru a accepta un acord nuclear cu Iranul (în loc să atace unilateral instalațiile nucleare ale Republicii Islamice) este permisiunea SUA pentru a finaliza distrugerea Gazei și, poate, de a anexa Cisiordania, atunci efectele stabilizatoare ale oricărui acord cu Iranul s-ar dovedi de scurtă durată. Un nou acord cu Iranul ar trebui, în schimb, să se bazeze pe o ordine regională reconfigurată, care ar urma să includă cel puțin un încetare durabilă a focului în Gaza, un aflux semnificativ de ajutor umanitar în teritoriu și o cale plauzibilă către un stat palestinian”, adaugă sursa citată, potrivit căreia „Trump pare să dorească o ordine regională bazată pe forță și tranzacționalism”.

(Citește și: Donald Trump a ridicat sancţiunile SUA impuse Siriei și i-a cerut președintelui Ahmad al-Sharaa să normalizeze relațiile cu Israelul)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: