Administrația Trump a decis să scutească exportatorii și proprietarii de nave care operează pe așa-numitele Mari Lacuri ale SUA, în Caraibe și în general pe teritoriile SUA de noile taxe portuare care urmează să fie impuse navelor de transport maritim construite în China, relatează Reuters.
Mișcarea este menită să revitalizeze industria navală americană și implicit construcția în SUA de nave de transport maritim.
Anunțul publicat de Oficiul Reprezentantului pentru Comerț al SUA (USTR) a fost diluat semnificativ comparativ cu propunerea inițială din februarie, care prevedea taxe de până la 1,5 milioane de dolari pe fiecare escală și apel într-un port american nu doar pentru navele construite în China, ci și pentru orice navă care face parte dintr-o flotă de nave cu orice urmă de origine chineză.
80% din comerțul global se face pe nave
Ordinul inițial al USTR a produs îngrijorare semnificativă în industria maritimă și în mediul de afaceri american. Prin transportul maritim se asigură aproximativ 80% din comerțul global – de la alimente și mobilă, la ciment și cărbune, iar executivii din industrii s-au plâns că aproape fiecare transportator maritim va fi vizat de taxele suplimentare, care riscau să facă exporturile americane necompetitive și să adăuge un cost anual de 30 de miliarde de dolari pentru consumatorii americani.
„Navele și transportul maritim sunt vitale pentru securitatea economică a Americii și pentru libera circulație a comerțului. Acțiunile administrației Trump vor începe să inverseze dominația Chinei, să abordeze riscurile din lanțul de aprovizionare al SUA și să transmită un semnal de cerere pentru nave construite în SUA”, a declarat Jamieson Greer, Reprezentantul Comercial al SUA, printr-un comunicat.
Totuși, taxele pe navele construite în China adaugă un nou factor de tensiune în războiul comercial în accentuare dintre cele mai mari două economii ale lumii, într-un moment în care președintele american Donald Trump încearcă să atragă China la masa negocierilor comerciale, după aplicarea unor tarife de 145% pe majoritatea bunurilor chineze.
Modificările, raportat la proiectul de ordin din februarie, abordează principalele preocupări exprimate de industria maritimă globală, inclusiv de operatorii portuari și de nave interne, precum și de exportatorii americani de cărbune, porumb, soia sau ciment.
Scutiri și excepții pentru exporturile americane
Acestea acordă unele scutiri solicitate de mediul de afaceri, în același timp introducând doar gradual taxele, având în vedere că industria de construcții navale din SUA – care construiește în jur de cinci nave pe an – va avea nevoie de ani pentru a concura cu producția Chinei, de peste 1.700 de nave anual.
USTR a scutit navele care transportă mărfuri între porturi interne de pe teritoriul continental al SUA sau din aceste porturi către insulele din Caraibe și restul teritoriilor americane. De asemenea, de scutire beneficiază și navele americane și canadiene care ajung în porturile de pe Marile Lacuri din nordul continentului nord-american (lacurile Superior, Michigan, Huron, Erie și Ontario).
Astfel, companiile cu sediul în SUA vor evita noile taxe. Sunt scutite și navele goale care sosesc în porturile americane pentru a încărca exporturi precum grâu sau soia.
În același timp, operatorii străini de transporturi auto, cu nave de tip roll-on/roll-off (ro-ro), pot primi rambursări ale taxelor dacă comandă sau primesc o navă construită în SUA cu o capacitate echivalentă în următorii trei ani.
Pentru transportatorii de gaze naturale lichefiate (LNG), USTR a stabilit un calendar cu bătaie mai lungă: aceștia vor trebui să transporte 1% din exporturile americane de LNG pe nave construite, operate și înregistrate în SUA în următorii patru ani, procent care va crește la 4% până în 2035 și la 15% până în 2047.
Implementarea efectivă va începe în final de 2025
Totodată, USTR, care va începe implementarea efectivă a taxelor într-un termen de 180 de zile, a refuzat să impună tarife suplimentare pe baza procentului de nave construite în China dintr-o flotă a unui transportator sau pe comenzi viitoare de nave chineze, așa cum prevedea propunerea inițială.
Taxele vor fi aplicate o singură dată per călătorie pentru navele vizate, de maximum șase ori pe an.
Directorii operatorilor globali de nave container, precum MSC și Maersk, care ajung în mai multe porturi americane pe fiecare cursă, au avertizat USTR că taxele s-ar fi acumulat rapid.
În locul unei taxe fixe pe navele mari, USTR a decis să aplice tarife bazate pe tonajul net sau pe fiecare container descărcat, așa cum au cerut operatorii de nave mai mici și transportatorii de mărfuri grele precum minereul de fier.
Începând cu 14 octombrie, navele construite în China sau deținute de proprietari cu origine chineză vor plăti 50 de dolari pe tonă netă, rată care va crește cu 30 de dolari pe an în următorii trei ani.
Această taxă se va aplica dacă este mai mare decât alternativa de 120 de dolari pentru fiecare container descărcat, sumă care va crește la dolari USD după trei ani.
Navele construite în China, dar deținute de companii non-chineze, vor plăti 18 de dolari pe tonă netă, cu majorări anuale de 5 dolari.
Urmează tarife pe macarale portuare chineze și alte mașinării de manipulare
Reuters mai notează că nu este clar în acest moment cât de mari vor fi taxele maxime pentru navele container mari, însă noile reguli oferă un avantaj clar companiilor non-chineze față de operatori chinezi precum COSCO.
Anunțul vine la un an de la lansarea investigației USTR privind activitățile maritime ale Chinei. În ianuarie, agenția a concluzionat că Beijingul folosește politici și practici incorecte pentru a domina transportul maritim global.
Agenția de presă mai punctează că acțiunile administrațiilor Biden și Trump reflectă un consens bipartizan mai rar întâlnit, revigorarea industriei navale americane devenind o necesitate.
În același timp, USTR va organiza pe 19 mai o consultare publică privind tarifele vamale propuse pentru macaralele portuare, șasiurile de transport containere și componente ale acestora. China domină producția de macarale portuare, iar USTR intenționează să le impună un tarif de 100%, potrivit Reuters.
Un singur șantier naval din China a produs mai multe nave comerciale anul trecut decât a produs SUA în ultimii 80 de ani

Tarifele vor fi aplicate în baza unui ordin executiv semnat pe 10 aprilie de președintele Donald Trump. Ordinul vorbește despre luarea în considerare la impunerea de tarife și dacă producătorul, indiferent de locul rezidenței fiscale, este deținut, controlat indirect sau influențat de către entități chineze sau cetățeni chinezi.
Alte echipamente de manipulare a încărcăturii containerelor sau încărcăturii navelor comerciale ar putea fi luate în considerare, conform ordinului executiv consultat de Reuters, în care se precizează că SUA au construit mai puțin de 1% din navele comerciale aflate în flote, la momentul actual, la nivel global.
Comparativ cu SUA, ordinul semnat de Donald Trump arată că China a ajuns acum să producă circa jumătate din noile nave comerciale care intră în flote globale, o creștere majoră de la doar 5% în 1999.
(Citește și: ”Lovitură de teatru: Donald Trump suspendă pentru 3 luni tarifele cu statele lumii, cu excepția Chinei, pentru care le crește la 125% – Explozie pe Wall Street”)
(Citește și: ”UPDATE: Panica se întoarce pe Wall Street, după o mișcare eșuată de revenire a burselor / Trump curtează investitorii cu cântecul de sirenă al negocierilor comerciale – BVB trece pe creștere și recuperează o bună parte din declin”)
***