Airbus, Leonardo și Thales au ajuns la un acord pentru a-și combina afacerile din domeniul spațial, promițând „sinergii semnificative” într-o încercare de a crea un competitor european mai puternic pe o piață dominată de compania SpaceX a lui Elon Musk, potrivit Financial Times.
Cele trei companii au anunțat că au semnat un memorandum de înțelegere pentru a crea o nouă entitate care va aduce economii de costuri în valoare de „câteva sute de milioane” de euro la venitul operațional, în termen de cinci ani de la finalizarea tranzacției. Economii operaționale suplimentare sunt așteptate pe termen lung.
Europa s-a confruntat cu dificultăți în a răspunde schimbărilor majore din cererea de sateliți, generate de expansiunea rapidă a rețelei de comunicații Starlink a SpaceX în orbita joasă a Pământului.
Prin combinarea afacerilor lor spațiale, Airbus, Thales și Leonardo își propun să creeze un grup mai agil și mai eficient, capabil să facă față mai bine transformărilor de pe piață.
Noua companie va reuni activități de fabricație de sateliți, sisteme spațiale, componente și servicii
Noua companie va reuni activități de fabricație de sateliți, sisteme spațiale, componente și servicii, având aproximativ 25.000 de angajați și o cifră de afaceri anuală de circa 6,5 miliarde de euro. Aceasta va dispune de un portofoliu de comenzi echivalent cu mai mult de trei ani de vânzări prognozate.
Structura de proprietate va fi împărțită între companiile-mamă, Airbus deținând 35%, iar Leonardo și Thales câte 32,5% fiecare. Guvernanța noii entități va fi anunțată la o dată ulterioară.
Tranzacția trebuie încă aprobată de autoritățile de reglementare, iar companiile au declarat că se așteaptă ca noua entitate să devină operațională până în 2027.
Vor începe negocieri cu sindicatele pentru unificarea operațiunilor, fără închideri de sedii sau pierderi de locuri de muncă prevăzute pe termen scurt.
Totuși, surse interne au declarat pentru Financial Times că aceste măsuri vor fi, în cele din urmă, inevitabile.
Guillaume Faury, directorul general al Airbus, Roberto Cingolani, directorul general al Leonardo, și Patrice Caine, directorul general al Thales, au afirmat că înființarea unui nou campion european în domeniul spațial reprezintă „un moment decisiv pentru industria spațială europeană”.
Ei au adăugat: „Prin unirea talentelor, resurselor, expertizei și capacităților noastre de cercetare și dezvoltare, ne propunem să generăm creștere, să accelerăm inovația și să oferim o valoare mai mare clienților și partenerilor noștri.”
(Citește și: ”Rivalii europeni ai Starlink testează interesul UE pentru campioni globali: Airbus, Leonardo și Thales Alenia Space explorează o asociere pentru producția de sateliți”)
***