9 mai, 2025

Uniunea Europeană și Singapore au încheiat un acord comercial digital (DTA) de referință, informează executivul european.
Acesta va spori protecția consumatorilor, va facilita fluxurile transfrontaliere de date fiabile și va oferi securitate juridică întreprinderilor care doresc să se implice în comerțul digital transfrontalier.

În 2023, comerțul cu bunuri și servicii dintre UE și Singapore a depășit 132 de miliarde de euro, înregistrând o creștere de 23,5% față de 2019, când a intrat în vigoare a Acordul de Liber Schimb.

”Un aspect deosebit de interesant este că peste jumătate din comerțul UE–Singapore cu servicii este deja furnizat în format digital – evaluat la o sumă impresionantă de 78 de miliarde de euro. Prin conectarea economiilor noastre digitale și facilitarea fluxurilor de date de încredere, acest Acord privind Comerțul Digital va deschide o multitudine de noi oportunități. El va acționa ca un catalizator pentru inovație și creștere durabilă, consolidând competitivitatea viitoare a economiilor noastre”, a declarat comisarul UE pentru comerț și securitate economică, Maroš Šefčovič (în imagine alături de ministrul-șef al relațiilor comerciale din Singapore, Grace Fu Hai Yien).


DTA permite UE și Republicii Singapore să țină pasul cu evoluția rapidă a economiei digitale. Acesta stabilește un standard ridicat pentru normele privind comerțul digital dintre UE și Singapore și sporește nivelul de ambiție al normelor privind comerțul digital la nivel mondial. Acesta se bazează pe abordarea UE privind normele digitale și în materie de date, care plasează oamenii și drepturile lor în centrul atenției, a precizat Comisia.

Promovarea unor economii digitale deschise și competitive

Actul legislativ privind comerțul digital va spori protecția consumatorilor, va facilita fluxurile transfrontaliere de date fiabile și va oferi securitate juridică întreprinderilor care doresc să se implice în comerțul digital transfrontalier, precum și va aborda barierele nejustificate din calea comerțului digital.

Aceasta include, de exemplu, protecția vieții private și a datelor cu caracter personal, taxele vamale pentru transmisiile electronice, contractele electronice, autentificarea electronică și serviciile de asigurare a încrederii, încrederea consumatorilor online, comunicările de marketing direct nesolicitate, datele guvernamentale deschise și cooperarea în materie de reglementare în domeniul comerțului digital.

DTA va preveni practicile și politicile protecționiste prin interzicerea măsurilor nejustificate de localizare a datelor. Acest lucru va contribui la asigurarea unor fluxuri transfrontaliere de date fiabile și la protecția codului sursă împotriva divulgării neautorizate. În cadrul negocierilor, Comisia a asigurat respectarea deplină a cadrului UE privind protecția vieții private și a datelor, precum și păstrarea spațiului de reglementare în urmărirea obiectivelor legitime de politică publică.

Pașii următori

UE și Singapore își vor urma acum procedurile respective pentru a depune eforturi în vederea ratificării Acordului privind comerțul digital UE-Singapore. Din partea UE, ratificarea oficială a acordului va necesita aprobarea Parlamentului European.


Textul DTA este deja pus la dispoziția publicului ca anexă la Decizia Consiliului din 14 aprilie 2025 de autorizare a Comisiei să semneze acordul și va fi publicat în curând pe site-ul web al Comisiei.

DTA UE-Singapore este un acord modern, de sine stătător – ceea ce înseamnă că este separat de Acordul de liber schimbși de Acordul privind protecția investițiilor dintre cele două părți.

Comerțul digital este în creștere ca dimensiune și importanță: peste 60% din produsul intern brut la nivel mondial este considerat în prezent ca fiind legat de tranzacțiile digitale. În 2019, vânzările online globale au crescut la peste 26 de trilioane de dolari.

UE este cel mai mare exportator de servicii din lume, iar 48% dintre aceste servicii (cu excepția investițiilor) sunt digitale. În 2022, peste jumătate din comerțul total cu servicii dintre UE și Singapore a fost realizat digital (55% – 43 de miliarde EUR). Normele privind comerțul digital promovează protecția consumatorilor online și oferă noi oportunități întreprinderilor, în special microîntreprinderilor și întreprinderilor mici și mijlocii, de a participa la lanțurile valorice globale.

(Citește și: ”Analiză: Stadiul celor mai importante acorduri comerciale negociate de UE”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: