5 iulie, 2025

Șase proiecte inovatoare de fabricare a celulelor de baterii pentru vehicule electrice din Franța, Germania, Suedia și Polonia vor primi granturi în valoare totală de 852 de milioane de euro, a anunțat vineri Comisia Europeană.

Finanțările provin din Fondul pentru inovare, mai exact din veniturile provenite din schema UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS).

Potrivit Comisiei, proiectele sprijină inovarea în producția de celule de baterii pentru vehicule electrice și implementarea unor tehnici, procese și tehnologii de fabricație inovatoare și durabile. Proiectele selectate reprezintă investiții strategice care vor sprijini tranziția Europei către o bază industrială curată, competitivă și rezilientă, reducând în același timp dependența de importuri și promovând dezvoltarea de tehnologii curate, precum și poziția de lider industrial.


Următoarele șase proiecte au fost selectate pentru finanțare:

  • ACCEPT Automotive Cells Company European Production Take-off, cu sediul în Franța (Automotive Cells Company ACC)
  • AGATHE – Advanced Gigafactory Targeting at Tempering greenhouse gases Emissions (Gigafabrica avansată care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră), situată în Franța (Verkor)
  • CF3_at_Scale – Scalarea proceselor de fabricație inovatoare pentru celule de înaltă performanță, cu sediul în Germania (Grupul Celllforce)
  • NOVO One – Gigafabrica NOVO One, cu sediul în Suedia (NOVO Energy)
  • WGF2G – Willstatt GigaFactory 2 GWh, cu sediul în Germania (Leclanche)
  • 46inEU –Powering the Future – 46 Cylinders, Infinite Possibilities in Europe, cu sediul în Polonia (LG Energy Solution)

Se preconizează că toate proiectele vor începe să funcționeze înainte de 2030.

Aceștia vor primi sprijin care acoperă atât cheltuielile lor de capital, cât și cheltuielile operaționale și care va fi plătit la îndeplinirea obiectivelor de etapă ale proiectului.

O parte din plată poate avea loc înainte de punerea în funcțiune pentru a sprijini faza de investiții a proiectului. În primii 10 ani de funcționare, se preconizează că acestea vor reduce emisiile de gaze cu efect de seră (GES) cu aproximativ 91 de milioane de tone de CO2 echivalent.

La finalizare, aceste proiecte vor avea o capacitate combinată de producție de aproximativ 56 gigawați-oră (GWh) de celule de baterii pentru vehicule electrice pe an.

14 propuneri au fost depuse


Cererea de propuneri din cadrul Fondului pentru inovare privind bateriile a atras 14 propuneri din 8 țări, dintre care 13 au îndeplinit criteriile de eligibilitate ale cererii. Cele șase proiecte premiate au fost selectate printr-o evaluare efectuată de experți independenți pe baza a șapte criterii de atribuire: gradul de inovare al proiectelor; potențialul lor de a reduce emisiile de GES, inclusiv amprenta de carbon a procesului de fabricație în sine; maturitatea operațională, financiară și tehnică; reproductibilitatea; contribuții la securitatea aprovizionării și la eficiența din punctul de vedere al costurilor în UE.

Utilizând veniturile din EU ETS, Fondul pentru inovare urmărește să stimuleze investițiile în tehnologii de vârf, cu emisii scăzute de dioxid de carbon și cu zero emisii nete pentru a sprijini tranziția Europei către neutralitatea climatică.  Începând din 2021, Fondul pentru inovare a angajat un buget total de aproximativ 12 miliarde de euro, sprijinind peste 200 de proiecte inovatoare în Spațiul Economic European (SEE).

Cererea de propuneri specifică pentru baterii face parte dintr-o inițiativă mai amplă de consolidare a lanțului valoric al bateriilor din Europa, cu un sprijin financiar de până la 3 miliarde de euro. Aceasta urmărește să abordeze principalele bariere economice și tehnice cu care se confruntă sectorul, în special având în vedere concurența la nivel mondial și vulnerabilitățile lanțului de aprovizionare.

(Citește și: ”Proiecte de „miliarde de dolari” abandonate în SUA privind fabrici de baterii și producție de vehicule electrice”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: