Întârzierea procesului de informatizare este una dintre justificările ANAF pentru neîndeplinirea Jalonului 196 din PNRR, justificare oferită de Fisc specialiștilor Curții de Conturi care au realizat auditul publicat miercuri.
Raportul Curții de Conturi conține câteva documente, inclusiv răspunsul ANAF din data de 27.09.2024 cu privire la monitorizarea Țintei 196, transmis Serviciului Coordonare și Monitorizare a Implementării Componentelor PNRR din cadrul MF (SCMICMFPNRR).
Documențul menționează, printre altele: „Creşterea ponderii veniturilor colectate de administraţia fiscală cu cel puţin 2,5 puncte procentuale din PIB” este o ţintă care poate fi îndeplinită doar prin efortul şi implicarea mai multor instituţii.
La unul dintre punctele de pe lista acțiunilor pentru care” este imperios necesară implicarea directă a coordonatorului de reformă – Ministerul Finanţelor” este menționată digitalizarea:
„Amintim faptul că ţintele referitoare la creşterea ponderii veniturilor colectate de administraţia fiscală cu cel puţin 2,5 puncte procentuale din PIB şi la reducerea cu 5 p.p. a GAP-ului la TVA au fost asumate de ANAF sub rezerva şi cu condiţia finalizării integrale şi la termenele iniţiale ale marilor proiecte de digitalizare, cele mai importante fiind SFERA şi APIC/BIG DATA.
Toate aceste proiecte se realizează de către specialiştii din cadrul Centrului Naţional de Informaţii Financiare în cadrul mai larg al digitalizării ANAF şi sub îndrumarea MF, instituţia noastră asigurând doar suportul de bussiness necesar.”
ANAF nu își aprobase anul trecut Strategia Digitală pentru perioada 2021 – 2025
Auditul Curții de Conturi confirmă că procesul se află în subordinea MF, dar a identificat și aspecte indiscutabil imputabile ANAF.
Astfel, auditorii au constatat anul trecut că Fiscul nu aprobase încă Strategia Digitală a instituției pentru perioada 2021 – 2025, în pofida importanței informatizării pentru creșterea colectării veniturilor bugetare:
„Cu privire la neaprobarea strategiei digitale A.N.A.F. 2021-2025 de către conducerea instituției s-a constatat faptul că Direcția Generală Unitatea de Management al Informației în calitate direcție inițiatoare a Strategiei Digitale a ANAF 2021 – 2025 nu înaintat conducerii ANAF nici ordinul/nota de inițiere a proiectului privind strategia sectorială și nici nu a elaborat Ordinul/Nota de aprobare care trebuia înaintat/ă conducerii ANAF în vederea avizării/aprobării. Astfel, Strategia digitală a ANAF 2021-2025 nu a fost aprobată la nivelul conducerii ANAF printr-un OPANAF sau printr-un alt act administrativ (subl. red)”, menționează Raportul Curții de Conturi intitulat ”Respectarea prevederilor legale privind formarea, evidențierea, urmărirea si încasarea veniturilor bugetului general consolidat, administrate de ANAF” pentru anul 2023.
În finalul unui răspuns al ANAF din data de 27.09.2024 cu privire la monitorizarea Țintei 196, transmis Serviciului
Coordonare și Monitorizare a Implementării Componentelor PNRR din cadrul MF (SCMICMFPNRR), Fiscul transferă responsabilitatea la Ministerul Finanțelor, precizând:
„Trebuie subliniat şi faptul că ţinta 196 şi ţinta 197 nu constituie proiecte în adevăratul sens al cuvântului, ci se
estimează a fi rezultatul ce se va obţine după implementarea cu succes a marilor proiecte de digitalizare a ANAF, ca efect direct al informatizării şi modernizării ANAF pe toate domeniile sale de activitate.
Faţă de suma aspectelor prezentate mai sus, consideram că Ministerul Finanţelor în calitatea sa de coordonator al reformelor fiscale (Componenta C8) este singurul în măsură să analizeze starea de fapt, să dispună deciziile necesare şi să coordoneze bunul mers al activităţii instituţiilor din subordine, având ca obiectiv final realizarea acestor două jaloane definitorii ale PNRR.”
Recomandările Curții de Conturi pentru conducerea ANAF
Neaprobarea Strategiei este efectul nerespectării prevederilor privind parcurgerea etapelor necesare cadrului de elaborare și aprobare a strategiilor sectoriale, concluzionează Raportul Curții de Conturi, document ce conține și o recomandare specifică acestei situații.
În contextul în care președintele ANAF coordonează implementarea Strategiei pe termen mediu și lung și strategiile sectoriale ale Agenției, Curtea de Conturi recomandă ca toate strategiile sectoriale și alte documente programatice elaborate la nivelul instituției să fie aprobate de către conducere, implicit strategia de digitalizare, fără de care o colectare mai bună a veniturilor la bugetul de stat este practic imposibilă.
„Ca urmare a misiunii FMI ce a avut loc în perioada 28 ianuarie – 11 februarie 2020, “Modernizarea Administrației Fiscale pentru a Susține Mobilizarea Veniturilor”, una dintre recomandările formulate de experții FMI a fost elaborarea de planuri naționale multianuale cheie care să oblige ANAF să respecte traiectoria sa de mobilizare a veniturilor, inclusiv: strategia și planul de IT, planul de reforme, planul de îmbunătățire a conformării și planul de alocare a resurselor umane”, mai menționează Raportul.
(Citește și: Raport dur al Curții de Conturi la adresa ANAF – explică gradul slab de colectare, evaziunea fiscală ridicată inclusiv la TVA și, parțial, criza bugetară)
****