4 iunie, 2025

Îngrijorarea cu privire la controlul strict al Chinei asupra mineralelor critice a crescut marți, când producători auto din întreaga lume s-au alăturat celor din SUA pentru a se plânge că restricțiile impuse de China asupra exporturilor de aliaje, amestecuri și magneți din pământuri rare ar putea provoca întârzieri în producție și opriri, dacă nu se găsește rapid o soluție, transmite Reuters.

Constructorii auto germani avertizează că restricțiile de export impuse de China riscă să oprească producția și să afecteze economiile locale. O plângere similară a fost lansată săptămâna trecută din partea unui producător indian de vehicule electrice.

Decizia Chinei din aprilie de a suspenda exportul unei game largi de minerale critice și magneți a perturbat lanțurile de aprovizionare esențiale pentru constructorii auto, producătorii din industria aerospațială, companiile de semiconductori și contractanții militari din întreaga lume.


Această măsură subliniază dominația Chinei asupra industriei mineralelor critice și este privită ca o pârghie utilizată de China în războiul comercial în curs cu președintele american Donald Trump.

Trump a încercat să redefinească relația comercială cu principalul rival economic al SUA, China, impunând tarife vamale ridicate pentru bunuri importate în valoare de miliarde de dolari, în speranța de a reduce deficitul comercial larg și de a readuce producția pierdută în SUA.

Trump a impus tarife vamale de până la 145% împotriva Chinei, doar pentru a le reduce ulterior, după ce piețele de acțiuni, obligațiuni și valute au reacționat negativ față de amploarea acestor măsuri. China a răspuns cu propriile tarife și își folosește dominația în lanțurile de aprovizionare esențiale pentru a-l convinge pe Trump să cedeze.

Președintele Trump și președintele chinez Xi Jinping urmează să discute săptămâna aceasta

Președintele Trump și președintele chinez Xi Jinping urmează să discute săptămâna aceasta, a declarat purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, Karoline Leavitt, marți, iar interdicția de export va fi un subiect important pe agendă.

„Vă pot asigura că administrația monitorizează activ respectarea de către China a acordului comercial de la Geneva,” a spus ea. „Oficialii administrației noastre continuă să mențină corespondența cu omologii lor chinezi.”


Trump a indicat anterior că ritmul lent al Chinei în relaxarea interdicției privind exportul de minerale critice constituie o încălcare a acordului de la Geneva.

Livrările de magneți — esențiali pentru asamblarea unor produse care variază de la mașini și drone la roboți și rachete — au fost oprite în multe porturi chineze, în timp ce cererile de licență trec prin sistemul birocratic de reglementare al Chinei.

Această suspendare a declanșat anxietate în consiliile de administrație ale companiilor și în capitalele unor națiuni – de la Tokyo la Washington – în timp ce oficialii se străduiesc să identifice opțiuni alternative limitate, pe fondul temerilor că producția de automobile noi și alte articole ar putea fi oprită complet până la sfârșitul verii.

„Dacă situația nu se schimbă rapid, întârzierile și chiar oprirea producției nu mai pot fi excluse,” a declarat marți pentru Reuters Hildegard Mueller, șefa asociației industriei auto din Germania.

Frank Fannon, consultant în industria mineralelor și fost secretar adjunct de stat american pentru resurse energetice în primul mandat al lui Trump, a spus că aceste perturbări globale nu ar trebui să-i surprindă pe cei care au urmărit situația.


„Avem o problemă de producție (în SUA) și trebuie să avem o abordare guvernamentală integrată pentru a asigura resursele și a accelera capacitatea internă cât mai repede. Termenul pentru a face asta era ieri,” a spus Fannon.

Diplomați și producători auto din India, Japonia și Europa solicită urgent întâlniri cu oficiali de la Beijing, pentru a grăbi aprobarea exporturilor de magneți din pământuri rare

Diplomați și producători auto din India, Japonia și Europa solicită urgent întâlniri cu oficiali chinezi la Beijing, în încercarea de a grăbi aprobarea exporturilor de magneți din pământuri rare, au declarat surse pentru Reuters. Criza de aprovizionare riscă să blocheze lanțurile globale de producție.

O delegație de afaceri din Japonia va vizita Beijingul la începutul lunii iunie pentru a se întâlni cu Ministerul Comerțului în legătură cu restricțiile, iar diplomați europeni din țări cu industrii auto mari au solicitat, de asemenea, întâlniri „de urgență” cu oficiali chinezi în ultimele săptămâni, a relatat Reuters.

India, unde Bajaj Auto a avertizat că orice alte întârzieri în obținerea magneților din pământuri rare din China ar putea „afecta grav” producția de vehicule electrice, organizează o deplasare pentru executivi din industria auto în următoarele două-trei săptămâni.

În mai, șeful asociației comerciale care reprezintă General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai și alți mari producători auto și-a exprimat îngrijorarea într-o scrisoare adresată administrației Trump.


„Fără acces fiabil la aceste elemente și magneți, furnizorii din industria auto nu vor putea produce componente auto esențiale, precum transmisii automate, corpuri de accelerație, alternatoare, diverse motoare, senzori, centuri de siguranță, difuzoare, lumini, motoare, direcție asistată și camere video,” a scris Alianța pentru Inovație în Industria Auto în acea scrisoare.

(Citiți și: ””Marea Dezordine pentru Noua Ordine”: au apărut CRONICILE Nr. 74 – Sumarul, titlurile, autorii, coperta”)

(Citește și: ”SUA restricționează exporturile sensibile către China, printre care: software pentru proiectare cipuri, substanțe chimice și motoare de avioane”)

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: