Absolvenții de clasa a VIII-a ar putea fi evaluați pe mai multe materii, începând de anul viitor, pentru admiterea la liceu. Propunerea aparține ministrului Educației, Daniel David, care a prezentat luni raportul de diagnoză asupra sistemului de învăţământ și propunerile pentru reformarea acestuia.
„Eu am avut o problemă de la început cu acest examen de clasa a VIII-a, pentru că este nenatural într-un sistem obligatoriu. Când noi știm că învățământul obligatoriu va merge la nivel de liceu, tu să faci un examen atât de greu, complicat, pe două materii care după aceea să marcheze traiectoria de viață a copilului cred că este incorect”, a explicat Daniel David.
Elevii trebuie să fie evaluați pe toate cele opt competențe considerate necesare la nivel european, la finalul primelor opt clase.
Asta nu înseamnă că vor fi cinci sau opt probe, ci s-ar putea adopta modelul american: pe lângă Limba si literatura română și Matematică, ar mai exista o probă cu întrebări din mai multe materii.
Varianta finală de examen nu a fost stabilită, deocamdată există doar o propunere ce va fi discutată cu cadrele didactice și asociațiile părinților.
Ar putea fi păstrată si admiterea paralelă la liceu, solicitată de licee foarte profilate, ceea ce va permite ca până la 50% din locuri să poată fi ocupate prin concurs separat ce va tria talentele dintr-un domeniu, precum matematica, dar care au rezultate mai slabe pe celelalte componente luate în calculat la admiterea în liceu.
„Sigur, aici va trebui să fim atenți la ce metodologie facem, ca să avem niște standarde prin care să nu devină un business foarte personal al unor unități școlare. În același timp, cred că trebuie să vină după examenul național. De asemenea, tot ca principiu, cred că aș descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări chiar să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în examinarea în Evaluarea Națională. Adică dăm Matematică, dăm Limba și literatura română, mai stabilim din ce dăm și după aceea poate să vină specializarea de Mate-Info și să spună că ponderea la noi, anunțată din timp pentru aceste examene, este următoarea”, a explicat ministrul Daniel David.
(Citește și: Raportul de diagnostic al Educației și Cercetării, prezentat de ministrul Daniel David – Propunerile pentru construirea societății bazate pe cunoaștere și problemele care ne pot împiedica)
****