Armatorul danez AP Møller-Maersk a achiziționat o linie de cale ferată care leagă porturile de pe ambele maluri ale Canalului Panama. Este o tranzacție care slăbește controlul SUA asupra legăturii feroviare chiar în momentul în care președintele Donald Trump încearcă să afirme influența Washingtonului în țara din America Centrală.
APM Terminals, divizia portuară a Maersk, a anunțat miercuri că a achiziționat Panama Canal Railway Company, care operează o linie de 76 km adiacentă căii navigabile și transportă mărfuri între oceanele Atlantic și Pacific, informează Financial Times.
Calea ferată a fost cumpărată pentru o sumă nedivulgată de la Lanco Group, cu sediul în SUA, și de la Canadian Pacific Kansas City, care operează în America de Nord.
Acordul a fost semnat în pofida presiunilor tot mai mari din partea SUA cu privire la Canalul Panama, un pasaj-cheie pentru comerțul american și mondial.
Calea ferată a Canalului Panama oferă o legătură alternativă între porturile Balboa din Pacific și Colón din Caraibe. Ca urmare a presiunilor exercitate de Trump, aceste porturi urmează să fie vândute de CK Hutchison din Hong Kong unui consorțiu condus de BlackRock din SUA și de activitățile portuare ale celui mai mare rival al Maersk, Mediterranean Shipping Company.
Deși capacitatea căii ferate este mult mai limitată decât cea a Canalului Panama, legătura a oferit o alternativă din ce în ce mai atractivă în timpul unei secete recente care a restricționat transporturile prin canal. Anul trecut, pentru a evita seceta, Maersk a anunțat că va utiliza calea ferată a Canalului Panama pentru unele mărfuri destinate Americii de Nord și Americii Latine.
Panama Canal Railway Company „este foarte apreciată pentru excelența sa operațională și ne va oferi o oportunitate semnificativă de a oferi o gamă mai largă de servicii clienților de transport maritim global pe care îi deservim”, a declarat Keith Svendsen, director executiv al APM Terminals.
APM a declarat că veniturile din 2024 ale Panama Canal Railway Company au fost de 77 de milioane de dolari, cu un profit înainte de dobânzi, taxe, depreciere și amortizare de 36 de milioane de dolari.
Vânzarea porturilor de către CK Hutchison, care face parte dintr-o afacere mai amplă de 22,8 miliarde de dolari convenită în urma afirmațiilor repetate ale lui Trump conform cărora „China conduce Canalul Panama”, nu s-a încheiat încă, după ce Beijingul a îndemnat grupul din Hong Kong să „se gândească de două ori” la această mișcare.
Actuala cale ferată a Canalului Panama a fost construită ca proiect american, lucrările de construcție începând în 1998 prin intermediul unei asocieri în participație 50-50 între calea ferată Kansas City Southern și Mi-Jack Products, un producător american de echipamente de manipulare pentru porturi care face parte din Lanco Group.
Kansas City Southern a fost achiziționată în 2023 de compania Canadian Pacific, formând grupul Canadian Pacific Kansas City.
Calea ferată este utilizată în principal ca mijloc de deplasare a containerelor între navele care operează servicii în Pacific și Caraibe, fără a trimite navele prin canal.
(Citește și: „FT: O victorie pentru Donald Trump – BlackRock cumpără două porturi majore la Canalul Panama”)
***