Indicele global al prețurilor alimentelor al Națiunilor Unite a crescut în luna noiembrie la cel mai înalt nivel din aprilie 2023, înregistrând cel mai mare avans din ultimele 19 luni, pe fondul creșterii prețurilor la uleiurile vegetale, transmite Reuters.
Indicele, compilat de Organizația pentru Alimentație și Agricultură a ONU (FAO) pentru a urmări cele mai tranzacționate mărfuri alimentare de la nivel global, a crescut luna trecută la 127,5 puncte, de la 126,9 puncte în octombrie (valoare revizuită), atingând cel mai ridicat nivel din ultimele 19 luni și înregistrând o creștere de 5,7% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Indicele prețurilor uleiurilor vegetale a crescut cu 7,5% față de nivelurile înregistrate cu o lună în urmă și cu 32% față de cele din aceeași perioadă a anului trecut, fiind influențat de îngrijorările legate de o producție mai mică decât se aștepta de ulei de palmier din cauza ploilor excesive din Asia de Sud-Est.
Prețurile uleiului de soia au crescut datorită unei cereri mai mari pe piața globală de import, în timp ce prețurile la uleiul de rapiță și uleiul de floarea-soarelui au urcat, de asemenea.
Alte indici ai prețurilor alimentelor au scăzut.
Prețurile cerealelor au scăzut cu 2,7% față de luna octombrie, datorită diminuării prețurilor grâului și orezului, în timp ce zahărul a înregistrat o scădere de 2,4% față de octombrie, pe măsură ce India și Thailanda au început procesul de măcinare, iar îngrijorările privind perspectivele recoltei din Brazilia s-au atenuat.
Într-un alt raport, FAO și-a redus prognoza pentru producția globală de cereale în 2024, de la 2,848 miliarde de tone metrice la 2,841 miliarde, ceea ce reprezintă o scădere de 0,6% față de anul trecut, dar rămâne a doua cea mai mare producție înregistrată vreodată.
În același timp, utilizarea globală a cerealelor este estimată să crească cu 0,6%, ajungând la 2,859 miliarde de tone în sezonul 2024/25, datorită creșterii consumului.
Ca urmare, FAO se așteaptă ca raportul stocuri-consum de cereale să scadă la 30,1% la sfârșitul sezonului 2025, de la 30,8% anterior, indicând totuși un „nivel confortabil al aprovizionării globale”.
(Citește și: ”Explozie a consumului în octombrie – România, a doua țară din UE după Luxembourg la creșterea anuală a vânzărilor cu amănuntul”)
***