Cristian Roșca, Account Executive – Google Cloud – Public Sector CEE, recomandă autorităților publice din România să consume mai multe produse de tipul „on the shelf”, testate și verificate, ce oferă o viteză mare de implementare, respectiv să reziste tentației de a reinventa roata în situații în care nu se justifică.
Declarațiile au fost făcute la conferința ”Un cincinal de digitalizare – unde au ajuns Statul și Economia. Dar industria IT?”, organizată marți de Conferințele CDG la Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor a Camerei Deputaților. Transmisia video integrală poate fi văzută AICI-VIDEO-INTEGRAL_LINK.
„Mă întorc la tema mea și mesajul pe care aș vrea să-l transmit este că vrem să nu ne mai priviți ca pe un furnizor, ca pe un automat de licențe și de echipamente, ci vrem să ne priviți ca pe o platformă pe care să puneți politicile publice, o infrastructură tehnologică pe care să puneți politicile publice. Ne-am dori, în măsura posibilului, să consumați mai multe produse de tipul „on the shelf” și să nu mai reinventăm roata, o roată digitală de genul acesta. Descriem niște lucruri care sunt în cloudul public de 5–6–7 ani în moduri inventive. Există acolo, sunt testate, sunt verificate, haideți să le utilizăm. Cel mai important lucru pe care îl pot aduce este viteza de implementare, lucru la care noi avem, de obicei, probleme. Asta se reflectă direct în momentul în care putem să consumăm un serviciu public”, a declarat Cristian Roșca.
Redăm în continuare principalele declarații:
- Într-o companie precum Google, cinci ani reprezintă o eră tehnologică și, încercând să fac un efort, dacă tot vorbim de AI, gândiți-vă că nu mai devreme de iunie 2017 primul concept Transformers era publicat de Google Brain și Google Research. Nu este deloc mult de la momentul în care s-a scris o lucrare științifică despre ce poate să facă această tehnologie până la explozia care este astăzi Gemini, ChatGPT, Anthropic, Perplexity.
- Mă întorc la tema mea și mesajul pe care aș vrea să-l transmit este că vrem să nu ne mai priviți ca pe un furnizor, ca pe un automat de licențe și de echipamente, ci vrem să ne priviți ca pe o platformă pe care să puneți politicile publice, o infrastructură tehnologică pe care să puneți politicile publice. Ne-am dori, în măsura posibilului, să consumați mai multe produse de tipul “on the shelf” și să nu mai reinventăm roata, o roată digitală de genul acesta. Descriem niște lucruri care sunt în cloudul public de 5–6–7 ani în moduri inventive. Există acolo, sunt testate, sunt verificate, haideți să le utilizăm. Cel mai important lucru pe care îl pot aduce este viteza de implementare, lucru la care noi avem, de obicei, probleme. Asta se reflectă direct în momentul în care putem să consumăm un serviciu public. Evident că există un întreg arsenal de cauze care duc la lucrul ăsta, dar ideal ar fi să facem asta. Trebuie să avem mai mult curaj să consumăm AI. Astăzi documentele vorbesc între ele. Modelele de limbaj fac și asta. Vrem să vedem și ca cetățeni interoperabilitatea. Sunt extrem de multe lucruri care pot fi făcute cu AI.
- Zitec, cu tehnologie Google Cloud și Gemini, a făcut un model AI construit special pentru Ministerul Mediului, care să detecteze frauda în SUMAL. Ministerul Mediului are un sistem AI special antrenat pentru frauda în transportul de lemne. În două sau trei zile după ce Zitec a construit modelul, ministerul a reușit să facă munca a 110 angajați, timp de o lună de zile, muncind opt ore pe zi, fără nicio greșeală.
- Vorbeam de cincinal. Sunt lucruri pe care România le-a realizat în ultimii cinci ani din punct de vedere tehnologic; poate ne doream mai mult, poate se putea mai mult. E o cu totul altă discuție. Ucraina are o platformă, DIA, începută în 2020, care este o platformă de servicii acordate cetățenilor. Oamenii aceia sunt în război de patru ani de zile, cu rachete deasupra lor, și totuși cetățenii lor pot să primească servicii digitale. Cred că putem să facem și noi lucrul acesta.
- Avem companii, avem resurse financiare, doar că trebuie să avem deschidere să încercăm să utilizăm aceste tehnologii care ne sunt puse la dispoziție. Imaginați-vă Google ca pe un imens joc de piese Lego. Noi vă furnizăm piesele Lego, șina, pomul, pista; creația e a dvs., după nevoile dvs. Bulgaria are probabil unul dintre cele mai avansate institute de AI din Estul Europei, toți vendorii, inclusiv Google, venind să colaboreze cu ei. Noi de ce nu avem? Poate ne-am dori să fim în această situație. Sunt foarte multe IMM-uri care depun proiecte de digitalizare pe granturi. Haideți să-i ajutăm să consume AI. Diferența fundamentală dintre o companie de 200 de persoane și una de 300 de persoane era că nu putea să scaleze. Azi AI te ajută să faci lucrul ăsta, democratizează accesul la piețe, la beneficiile pe care economia ți le dă.
- Ultimul punct, pentru că vorbeam de faptul că funcționarii publici și nu numai nu au suficiente cunoștințe: cred că trebuie să facem foarte mult pentru training și pentru training vocațional, pe de o parte, și pentru zona de educație pentru studenți, pe de altă parte. Este foarte greu să alegi ce trebuie când nu știi ce face tehnologia.
- De obicei noi colaborăm cu statul prin intermediul partenerilor. Evident că sunt momente în care guvernele vin și întreabă „OK, ce putem să facem?”, dar nu știu dacă lucrul acesta a prins în România ca practică. Statul, când vine, trebuie să știe să-și articuleze nevoile. E foarte greu să faci un parteneriat dacă nu ai idee ce vrei să obții din acel parteneriat.
- Google a investit în ultimii ani în tehnologie și în securitate mai mult decât probabil întreaga țară în ultimii zece ani, de departe. Acum trei-patru ani a fost cumpărată Mandiant cu 3–4 miliarde de dolari, ca să avem o scară a cât se investește. Cred că este aprobată și achiziția Wiz, 32 de miliarde de dolari. Asta este scara de securitate la care Google lucrează din această perspectivă. Există varii forme de criptare, de la criptare în cloud, la chei de criptare ținute on-prem (on-premises). Zona de securitate este la un nivel extrem.
- Avem situații în care partea de support and engineering pentru clienți este făcută, de exemplu, în Europa, de cetățeni UE, astfel încât să nu fie nevoie ca un cetățean din SUA sau din India să acceseze o mașină virtuală a dvs. care nu funcționează. Avem parteneriate în care controalele de securitate pentru o parte a data center-ului sunt date unor companii europene. Probabil avem una dintre cele mai performante soluții de cloud deconectat: o infrastructură de tip cloud complet deconectată de la cloudul public, de la internet, dar în care poți să rulezi platforme și tehnologii într-un mod extrem de „cloud-like”.
- Cred că digitalizarea eficientă trebuie să plece mai degrabă de la o tehnologie care să creeze un „Big Bang”; trebuie să plece de la a înțelege care sunt nevoile care trebuie satisfăcute. Dacă există una sau șapte tehnologii, este irelevant. Pentru mine, ca cetățean, cea mai mare valoare pe care mi-o poate oferi statul este să-mi dea înapoi timp pentru mine și pentru familia mea.
Declarațiile au fost făcute la conferința ”Un cincinal de digitalizare – unde au ajuns Statul și Economia. Dar industria IT?”, organizată marți de Conferințele CDG la Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor a Camerei Deputaților. Transmisia video integrală poate fi văzută AICI-VIDEO-INTEGRAL_LINK.
Partener instituțional:
Comisia pentru tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, Camera Deputaților, Parlamentul României
Parteneri:
Asociația Cronica Europeană
***