În primele nouă luni ale anului, regiunea Europei Centrale și de Est (ECE) a avut rezultate peste media UE în privința înmatriculărilor de mașini noi, cu o excepție – România, unde acestea au scăzut, potrivit unui raport Erste.
În primele nouă luni din 2025, înmatriculările noi de automobile în UE au crescut cu 0,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, septembrie fiind a treia lună consecutivă de creștere. Regiunea ECE a depășit media UE, cu o creștere medie a înmatriculărilor noi de autoturisme de 4,4% între ianuarie și septembrie 2025.
Privind la nivelul țărilor, Slovenia a înregistrat cea mai puternică creștere, depășind 8%, urmată de Ungaria și Croația, ambele înregistrând o creștere robustă de aproximativ 7–8%. Polonia s-a descurcat, de asemenea, bine, cu o creștere a înmatriculărilor de aproximativ 7%, în timp ce Cehia a raportat un câștig moderat de aproximativ 6%.
”În contrast, România a înregistrat o contracție puternică de aproape -6%, marcând cea mai slabă performanță din regiune. Slovacia a rămas practic neschimbată, cu o ușoară scădere aproape de zero. Cele două ultime țări se confruntă cu consolidare fiscală și modificări ale sistemului de impozitare, care ar fi putut afecta această evoluție în acest an”, susțin specialiștii băncii austriece.

Datele lunare din România indică totuși o revenire în perioada iulie-septembrie, cu toate că datele pe primele nouă luni sunt negative. Scăderea semnificativă a fost pusă de reprezentanții sectorului auto pe seama amânării repetate a Programului Rabla Auto.
Consumatorii pare că au renunțat în vară să mai aștepte programul și au luat decizii de achiziție indiferent de subvenție. Programul a demarat abia din septembrie, cu un buget redus.
(Citește și: ”Continuă revenirea pe piața auto: +39% în septembrie. A început și Rabla, cu buget redus”)
***