20 octombrie, 2025

Discuțiile care durează de un deceniu pentru impune norme internaționale obligatorii privind emisiile din transportul maritim au eșuat din cauza costurilor care ar fi inflamat inflația globală. Anunțul a fost bine primit de producătorii tradiționali de combustibili pentru nave care urmau să fie înlocuiți cu biocombustibili mult mai costisitori sau hidrogen.

Reuniunea Organizației Maritime Internaționale (OMI) care s-a finalizat vinerea trecută la Londra trebuia să stabilească modul în care companiile de transport ar trece la combustibili „verzi” începând cu 2028. În schimb, sesiunea s-a încheiat brusc după ce o moțiune introdusă de Arabia Saudită – de a amâna discuțiile cu un an – a fost adoptată cu 57 de voturi pentru și 49 împotrivă. Rezultatul: niciun acord și nicio cale de urmat.

Reglementarea, acum blocată, ar fi obligat armatorii să reducă treptat intensitatea emisiilor de carbon a flotelor sau să se confrunte cu penalități, o mișcare salutată în general de industrie ca o modalitate de a crea o legislație globală. OMI estimase că emisiile provenite din transportul maritim – aproximativ 3% din totalul global – ar putea crește cu 150% până la mijlocul secolului dacă nu vor fi întreprinse acțiuni concrete.


Actorii din industrie sperau că un standard unificat va aduce predictibilitate deciziilor de investiții pe termen lung. „Industria are nevoie de claritate pentru a putea face investițiile”, a declarat Thomas Kazakos, secretarul general al Camerei Internaționale de Navigație, după vot.

Cel mai mult s-au opus Statele Unite unei reglementări legate de emisii în transporturile maritime, afirmând că tarifele globale de transport pe mare ar putea crește cu 10% sau chiar mai mult.

Într-o declarație comună din 10 octombrie, emisă de secretarul de stat american Marco Rubio, secretarul pentru Energie Chris Wright și secretarul pentru Transporturi Sean Duffy s-a afirmat că Statele Unite nu vor sprijini niciun acord internațional care „aduce atingere intereselor poporului american”.

„Administrația respinge fără echivoc această propunere în fața OMI și nu va tolera nicio acțiune care să crească costurile pentru cetățenii noștri, furnizorii de energie, companiile de transport maritim și clienții acestora, sau turiști”, au declarat oficialii în declarație.

„Impactul economic al acestei măsuri ar putea fi dezastruos, unele estimări prevăzând că vor crește costurile globale de transport maritim cu până la 10% sau mai mult”, au adăugat ei.


În timp ce grupurile de mediu au numit amânarea o lovitură pentru progresul climatic, mulți actori din industria transporturilor spun că pauza ar putea oferi timp pentru regândirea cadrului și pentru a se asigura că mecanismele de conformitate nu creează distorsiuni comerciale sau șocuri ale prețurilor bunurilor.

Totuși, având în vedere că următoarea rundă de discuții este programată în aprilie 2026, calendarul inițial de implementare din 2028 pare imposibil de atins.

[newsman_subscribe_widget formid="nzm-container-91885-6936-62e2a1251fbbbf9d28a8dd5a"]

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: