România nu îşi mai poate permite o administraţie supradimensionată, iar Guvernul nu mai are bani pentru a acoperi acest deficit de funcţionare, a declarat premierul Ilie Bolojan, care a promis că nu va ”mima” reforma din acest sector,
”În ceea ce priveşte componenta de administraţie locală şi de reformă a acestei componente a administraţiei româneşti, ea (reforma – n.red.) este necesară atât din punct de vedere al eficienţei administraţiei, nu mai putem să ne permitem o administraţie supradimensionată în multe locuri, care stă cu mâna întinsă către Guvern an de an, aşa cum se vede şi în această perioadă, iar Guvernul nu mai are bani pentru a acoperi acest deficit de funcţionare, în acelaşi timp, solicitând libertăţi care ţin de autonomia locală, stabilirea salariilor aşa cum consideră autoritatea locală, stabilirea numărului de angajaţi aşa cum consideră, or aceste lucruri pot fi făcute în anumite limite”, a declarat Ilie Bolojan, joi seară, la B1 Tv.
Declarațiile prim-ministrului referitoare la administrația locală și reformarea acesteia
- ”Reforma administraţiei este o necesitate, ea nu înseamnă doar reduceri de personal sau reduceri de cheltuieli, asta este doar o componentă a reformei, celelalte aspecte sunt cât se poate de clar prevăzute şi înseamnă, pe de o parte, descentralizări de competenţe. Spre exemplu, stabilirea zonelor în care pot funcţiona jocurile de noroc într-o localitate, impunerea unei taxe speciale în aceste zone pentru a regla numărul localurilor care au jocuri de noroc sau interdicţia totală, de asemenea, creşterea competenţelor autorităţilor locale, în aşa fel încât să fie factor de dezvoltare pentru aceste comunităţi, nu doar o zonă care colectează puţinele impozite şi care îşi asigură plata salariilor”.
- ”Avem două variante de lucru. Să mimăm reforma, adică să deranjăm cât mai puţin locurile în care avem personal supradimensionat. Aceasta este o ipoteză de lucru pe care eu nu o susţin. Am mai încercat să facem aceste lucruri anii trecuţi, când am anunţat că vom face reforme, dar am desfinţat posturi vacante, adică efect aproape zero. Acest lucru nu ni-l mai putem permite pentru că vine realitatea peste noi. Nu este normal să creştem impozitele la cetăţeni, iar în loc ca banii aceştia să meargă în investiţii, să tolerăm actuala stare de lucruri şi să se ducă în cheltuieli de personal care nu sunt acoperite”.
- ”Acolo unde, din calcule, rezultă foarte clar că personalul este supradimensionat, acolo reforma efectivă înseamnă reducerea de personal pentru că, dacă doar lucrezi la anumit nivel de salarizare sau la sporuri, anul viitor, peste doi ani de zile, le poţi creşte imediat, ceea ce am făcut în România de nenumărate ori. Şi nu este echitabil nici pentru o comună vecină care are un număr de locuitori aproximativ egal ca ei să funcţioneze eficient, să funcţioneze bine cu un număr mic de angajaţi, în timp ce în cealaltă comună care are un personal supradimensionat, din puţinele resurse pe care le are Guvernul, în loc să le ducă la investiţii, plăteşte ineficienţa acestei primării”.
Despre reducerea numărului parlamentarilor la 300: Dacă ai spus ceva, e bine să te ţii de cuvânt
- ”Există în Parlament mai multe proiecte de legi care prevăd reducerea numărului de parlamentari. Acum vă rog să vă gândiţi, am devenit preşedintele PNL cu o săptămână înainte de alegerile parlamentare, dacă ne ducem aminte, în luna noiembrie. Şi unul din lucrurile pe care le-am afirmat, şi eu personal cred în asta, că dacă s-ar reduce numărul de parlamentari, nu s-ar întâmpla nimic legat de calitatea parlamentară. Sigur, unii ar fi mai bine reprezentaţi, alţii mai prost reprezentaţi. E foarte important să reducem numărul de parlamentari, dar să respectăm o pondere normală, aşa cum este şi astăzi, de reprezentare a minorităţilor din România. Dar ar fi anormal că dacă e un proiect pe rol şi eu sunt în Parlament şi votez, după şase luni de zile să-mi schimb părerea. Cred că nu este fair play faţă de electoratul nostru, faţă de ceea ce aşteaptă românii”.
- ”Nu sunt un populist, nu cred că, dacă vom avea 300 de parlamentari, de mâine în România totul se va schimba, dar e o formă de respect pentru electorat. Dacă ai spus ceva, e bine să te ţii de cuvânt şi să faci asta. Şi în acelaşi timp e o formă de a le arăta o minimă solidaritate, din punctul meu de vedere. Problema de fond este calitatea legilor pe care le scoate un Parlament, calitatea parlamentarilor dintr-un Parlament, pentru că la urma urmei asta este menirea Parlamentului şi sigur orientarea generală pe care o dă o majoritate parlamentară sau alta. Acestea sunt problemele de fond”.
- ”Dar această problemă de formă, care este numărul de parlamentari, nu poate fi cel puţin scoasă de pe agenda publică. A fost un proiect de lege, s-a pus problema cum votează partidele. PNL-ul a spus: hai să ne respectăm angajamentele pe care le-am luat, dacă va trece, dacă nu va trece, rămâne de văzut, dar nu este un proiect care este în protocolul de coaliţie, pentru că am convenit la început ca pe ceea ce nu ne înţelegem să nu introducem în protocol. Vă rog să vă gândiţi că ne-am înţeles pe anumite lucruri, le-am şi făcut şi după o lună şi jumătate te trezeşti cu proiecte în Parlament care anulează ce ai stabilit”.
(Citește și: Majoritate PSD-AUR-SOS-UDMR, la votul din comisii pentru modificarea unor măsuri de austeritate propuse de guvern – liberalii invocă protocolul coaliției și amenință cu susținerea proiectului USR de reducere a numărului de parlamentari)
****