5 august, 2025

Pentru acoperirea tuturor cheltuielilor necesare până la sfârșitul anului, Ministerul Educației ar avea nevoie de o suplimentare de aproximativ două miliarde lei, dacă nu se iau măsurile privind sistemul de învățământ anunțate de ministrul Daniel David, măsuri printre care se numără și cele de diminuare a costurilor cu bursele elevilor și studenților.

Datele privind această situație le-au fost prezentate luni liderilor sindicali care au participat la întâlnirea cu ministrul David.

Au fost prezenți reprezentanți ai Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Federației Sindicatelor din Educație Spiru Haret și Federației Națională Sindicală Alma Mater, organizațiile ce s-au aliat și au inițiat un plan de comun de proteste ce va culmina în septembrie cu un marș al angajaților din sistemul de educație.


Reprezentanții sindicatelor și-au precizat punctele de vedere și motivele protestelor și au formulat o serie de solicitări, iar ministrul David „și-a manifestat deschiderea pentru găsirea celor mai bune soluții privind aplicarea legii fiscal-bugetare în timpul și în contextul consultării publice privind legislația subsecventă”, conform unui comunicat al MEdN

Solicitările sindicatelor, care depășesc atribuțiile ministerului, vor fi înaintate pentru analiza Guvernului/Coaliției de Guvernare, precizează comunicatul.

Noile reglementări privind acordarea burselor pentru studenţi, publicate în Monitorul Oficial

Bursele se acordă doar pe perioada desfăşurării activităţilor didactice şi beneficiază de acestea studenţii din învăţământul superior de stat înmatriculaţi pe locuri finanţate de la bugetul de stat, pentru programe cu frecvenţă, conform noilor reglementări.

Noile reglementări exclud studenţii de la forma „cu taxă” din categoria beneficiarilor de burse şi limitează perioada de acordare a acestora pentru ceilalţi.

Criteriilor generale de acordare a burselor, conform Ordinul ministrului Educaţiei nr. 6.463/2023:

  • bursele se acordă pe perioada desfăşurării activităţilor didactice, prin care se înţelege cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activităţi practice, sesiune de examene, conform graficului activităţilor, doar pentru studenţii de la învăţământul cu frecvenţă înmatriculaţi pe locurile finanţate de la bugetul de stat

  • ele încetează la data pierderii calităţii de student sau a neîndeplinirii criteriilor de promovabilitate, după caz, în conformitate cu regulamentele de organizare şi funcţionare ale instituţiilor de învăţământ superior

  • Bursele pentru performanţă se acordă studenţilor din învăţământul superior de stat înmatriculaţi pe locuri finanţate de la bugetul de stat, pentru programe de studii universitare cu frecvenţă. Acestea se distribuie conform metodologiilor proprii ale instituţiilor de învăţământ superior de stat.

  • Bursa pentru stimularea performanţei se poate acorda începând cu anul al doilea de studii, în urma recunoaşterii performanţelor de către instituţiile de învăţământ superior, dar nu mai mult de finalizarea studiilor, potrivit ordinului ministrului Educaţiei.

  • Cuantumul bursei de studiu acordate de la bugetul de stat studenţilor înmatriculaţi la programele de studii universitare de licenţă didactică cu dublă specializare este egal cu salariul minim net pe economie.

  • Cuantumul bursei pentru masterat didactic este egal cu salariul minim net pe economie, mai prevede ordinul.

  • Bursele sociale se acordă pe perioada desfăşurării activităţilor didactice, prin care se înţelege cursuri, seminare, laboratoare, proiecte, activităţi practice, sesiuni de examene, conform graficului activităţilor, doar pentru studenţii de la învăţământul cu frecvenţă înmatriculaţi pe locurile finanţate de la bugetul de stat, până la împlinirea vârstei de 35 de ani.

  • Valoarea costului standard pentru fondul de burse şi protecţie socială în lei/lună/student este echivalentul a 10% din salariul de bază minim net pe ţară garantat în plată.

  • ”Nu pot constitui criterii de acordare a oricărui tip de burse provenite din fonduri de la bugetul de stat: vârsta, sexul, religia, rasa, naţionalitatea, cetăţenia, orientarea sexuală, apartenenţa politică a candidatului sau a familiei acestuia, apartenenţa la organizaţii legal constituite ori cu activitate conformă cu legislaţia europeană în vigoare, numărul de ani petrecuţi în alte instituţii de învăţământ, studiile efectuate în străinătate şi nici accesul la burse din alte surse”.

În ordin se arată că acesta a fost emis luând în considerare prevederile Legii nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, care reglementează unele măsuri în domeniul sistemului de învăţământ, pentru a elimina riscul imposibilităţii susţinerii financiare de către statul român, în actualul cadru legal, a dreptului la educaţie, garantat de Constituţia României.

ANOSR critică modificările aduse sistemului de acordare a burselor pentru studenţi


Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) îşi exprimă „profunda dezamăgire şi îngrijorare„ cu privire la eliminarea posibilităţii studenţilor care studiază la forma de finanţare cu taxă de a beneficia de burse şi în legătură cu limitarea perioadei de acordare a burselor exclusiv pe perioada desfăşurării activităţilor didactice.

Argumentele pentru care studenții solicită revocarea Ordinului:

  • Actul normativ nu a beneficiat de o perioadă de consultare publică, proiectul nefiind publicat în transparenţă decizională, ci doar dezbătut în şedinţa Comisiei de Dialog Social din data de 31 iulie 2025. „Această practică a Ministerului Educaţiei şi Cercetării ignoră principiile transparenţei şi implicării actorilor interesaţi în luarea deciziilor, exprimând o lipsă de respect a instituţiei şi o sfidare a reglementărilor existente în acest sens. Dezamăgitor este faptul că acest caz nu este unul singular, Ministerul Educaţiei şi Cercetării practicând în ultimele luni acest mod de adoptare a actelor normative”, conform unui comunicat al ANOSR.

  • Restrângerea dreptului studenţilor eligibili de a beneficia de burse, prin eliminarea posibilităţii celor înscrişi la forma de finanţare cu taxă de a primi sprijin financiar prin burse, reprezintă „o măsură injustă şi discriminatorie, încălcând principiile care guvernează sistemul naţional de învăţământ superior”: al echităţii şi al asigurării egalităţii de şanse şi nediscriminării.

  • Având în vedere rolul burselor sociale de „a facilita accesul şi parcursul în învăţământul superior pentru studenţii proveniţi din categorii defavorizate” şi de a asigura condiţii minime de subzistenţă pentru aceştia, defavorizarea studenţilor care studiază la taxă „va accentua dificultăţile cu care aceştia se confruntau deja” şi va reprezenta „eliminarea unui sprijin esenţial” pentru aceste categorii de studenţi, inclusiv pentru aceia care reuşesc să găsească resursele financiare pentru a-şi achita taxele de şcolarizare. 

  • Bursele pentru performanţă au drept scop încurajarea şi recompensarea studenţilor care au rezultate deosebite la învăţătură, în cercetare şi inovare sau în alte situaţii stabilite de instituţiile de învăţământ superior, astfel că efortul studenţilor nu ar trebui neglijat sau chiar ignorat doar din raţionamentul că aceştia urmează studii în regim de finanţare cu taxă, adaugă sursa citată.

  • Referitor la acordarea burselor pe toată durata anului universitar, inclusiv pe perioada vacanţelor, ANOSR a susţinut încă din 2017 necesitatea implementării acestui mecanism în cadrul sistemului de burse pentru studenţi, întrucât „calitatea de student nu se pierde pe perioada vacanţelor”. „Mai mult, studenţii au cheltuieli şi în afara perioadelor de activităţi didactice propriu-zise, fiind nevoiţi să-şi acopere cheltuielile curente de trai şi pe perioada vacanţelor (de iarnă, de primăvară, de vară), având de achitat taxe de cazare în cămin sau chirii în centrul universitar în care studiază, deşi nu rămân acolo pe perioada întregii vacanţe”, precizează ANOSR.

  • Sursa citată menţionează că, spre exemplu, în cazul burselor sociale, care reprezintă unul dintre principalele mecanisme pentru accesibilizarea educaţiei şi crearea unui mediu echitabil în învăţământul superior, se remarcă „în mod evident” că situaţia materială sau medicală a studentului, precum şi alţi factori asociaţi, nu se modifică în decursul perioadelor fără activităţi didactice din timpul anului. 

  • „O astfel de măsură are un caracter profund inechitabil şi discriminatoriu, întrucât statutul socio-economic al unui student nu poate constitui criteriu în acordarea de burse de performanţă, iar limitarea accesului la facilităţile acordate pentru meritele academice sau în cercetare ale studenţilor din cauza încadrării în condiţiile necesare pentru a beneficia de sprijin social ar conduce la discriminarea tinerilor din categorii defavorizate şi la demotivarea studenţilor care deja întâmpină dificultăţi în a se susţine la studii”, punctează ANOSR.

ANOSR solicită instituţiilor de învăţământ superior să definească, alături de reprezentanţii studenţilor, inclusiv organizaţiile studenţeşti reprezentative din cadrul instituţiei, şi să implementeze mecanisme suplimentare de sprijin pentru studenţi, în funcţie de nevoile evidenţiate de aceştia, precum şi să identifice posibile surse de finanţare pentru suplimentarea fondului de burse.

(Citește și: Viitoarele reforme din Educație, prezentate de ministrul David. „Țara este în criză, dacă nu facem ceea ce trebuie, ne vom bloca”)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: