Măsurile din cel mai recent pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, aprobat de Bruxelles, cu scopul retragerii trupelor ruse din Ucraina, vizează în principal industria energetică. În viziunea UE, Rusia trebuie privată de veniturile din exporturile energetice care alimentează mașina de război.
Când UE a interzis pentru prima dată importurile de petrol rusesc a impus un plafon preț pentru exporturile de petrol rusesc efectuate cu petroliere asigurate la societăți occidentale, procesatorii indieni s-au folosit imediat de oportunitatea oferită. India importă 85% din necesarul pentru satisfacerea cererii interne. Astfel că imediat după sancțiune, fluxurile de petrol s-au redirecționat de la vest la est.
Rafinăriile indiene au început să cumpere țiței rusesc la preț redus și să îl transforme în combustibili – pentru care se formase o nouă piață în creștere, deoarece UE a devenit un mare importator de combustibili indieni rafinați din țiței rusesc. Toată lumea știa, dar nimeni nu a spus nimic, până la cel de-al 18-lea pachet de sancțiuni.,
Exporturile de petrol rusesc nu sunt afectate de plafonarea prețului
Noile sancțiuni prevăd un plafon de preț mai mic – și flexibil – pentru țițeiul rusesc, stabilit la 15% sub prețul de piață al țițeiului tip Ural, cel mai popular brand din Rusia. Criticii au subliniat în repetate rânduri că prețul inițial nu a avut niciun efect tangibil nici asupra veniturilor Rusiei provenite din exporturile de petrol, nici asupra oricărui alt preț, cu excepția prejudiciului adus veniturilor societăților de asigurare occidentale și proprietarilor de petroliere. Petrolul tip Ural se tranzacționează în prezent la peste 63 de dolari pe baril, așa că, în cazul în care exportatorii ruși doresc să utilizeze petroliere occidentale pentru a-l transporta în străinătate, ar trebui să fie de acord să-l vândă cu 53 de dolari pe baril.
Problema este că – la fel ca și în cazul pachetelor anterioare – exportatorii ruși nu sunt dispuși să utilizeze opțiunile menționate mai sus pentru transporturile internaționale de petrol. În schimb, aceștia folosesc petroliere proprii sau nave din țările cărora le vând petrol, precum și faimoasa „flotă din umbră” pe care guvernul britanic tocmai a sancționat-o săptămâna aceasta, vizând 135 de petroliere și două companii rusești, una dintre ele fiind divizia comercială a gigantului petrolier Lukoil. Pentru context, Marea Britanie a interzis importurile de petrol rusesc în 2022.
UE a importat din India 16% din necesarul de combustibil
Vestea despre cel de-al 18-lea pachet de sancțiuni a ridicat prețurile petrolului. Ideea inițială din spatele plafonării prețurilor la țițeiul rusesc a fost de a menține fluxul acestuia pe piețele mondiale pentru a evita o penurie și o creștere bruscă a prețurilor, dar de a reduce veniturile producătorilor ruși – și ale statului – din aceste exporturi. Pentru că Rusia nu a jucat după reguli UE a decis să interzică produsele rafinate obținute din țiței rusesc – din care, așa cum s-a menționat, UE importă destul de mult.
Mai precis, importurile de motorină și kerosen din India au reprezentat anul trecut 16% din importul total de combustibili al UE, conform datelor de la Kpler citate de Reuters. În același an, India a importat din Rusia 34% din totalul necesar.
Însă, odată cu noul pachet de sancțiuni, rafinăriile indiene nu vor mai putea vinde combustibili către UE. Așadar, UE va trebui să cumpere 16% din motorina și combustibilul de aviație de care are nevoie din altă parte.
Sancțiunile vor provoca nemulțumiri la New Delhi
Nu ar fi o problemă să se găsească alte rafinării care să livreze combustibili în UE, în principal din Orientul Mijlociu. Dar prețurile vor fi mai mari, deoarece cumpărătorii caută acum să găsească furnizori alternativi și nu invers. Iar în ultimul pachet de sancțiuni, este trecută o excepție la interdicția de import combustibili în UE în relația cu Rusia. Dacă o țară este exportatoare netă de țiței, dar importă și țiței rusesc pentru procesare, combustibilii rezultați pot fi vânduți în UE, dar din nou, la un preț mai mare decât combustibilii importați din India.
În concluzie, alegând să importe combustibili doar din țările pe care le consideră „potrivite”, combustibilii se vor scumpi în UE. Totodată, nemulțumirea va crește la New Delhi, ceea ce este în detrimentul Buxelles-ului, deoarece UE este al doilea cel mai mare partener comercial al Indiei, conform datelor Comisiei Europene. Iar pierderile pe care cel de al 18-lea pachet de sancțiuni le va provoca Rusiei sunt deocamdată ipotetice, Moscova găsind până acum soluții pentru a le ocoli.
Cititi si: Prețurile petrolului au reacționat slab la cel mai recent pachet de sancțiuni al UE impus Rusiei
***