26 iunie, 2025

Vedetele și personalitățile publice nu vor mai putea să apară în reclamele pentru jocuri de noroc difuzate pe canalele media tradiționale și online, după aproximativ trei luni de la publicarea și intrarea în vigoare a noilor reglementări adoptate miercuri de către Consiliul Național al Audiovizualului (CNA). Totodată, CNA a decis și interzicerea publicității de către farmacii la promoțiile la suplimente, dispozitive sau diverse tratamente medicale.

Această prevedere este inclusă în noua formă actualizată a Codului de Reglementare în Audiovizual, parte a legislației secundare a CNA.

Concret, articolul 110, alineatul 7 din Codul Național al Audiovizualului stipulează că este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care apar personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive sau persoane cu notorietate în mediul online, deoarece acestea pot încuraja participarea la astfel de jocuri.


regula devine obligatorie la 90 de zile după intrarea în vigoare a noului Cod Audiovizual.

Măsuri de protecție a copilului în fața adicției la jocurile de noroc

Decizia a fost motivată de preocuparea pentru protecția minorilor și a publicului în general, dat fiind impactul negativ al prezenței personalităților cunoscute în promovarea jocurilor de noroc, mai ales în mediul online, unde campaniile sunt bine targetate și pot influența în mod negativ tinerii.

Industria jocurilor de noroc și unele organizații, precum Winbet, Federația Română de Fotbal, Kaizergaming și Federația Organizatorilor Jocurilor de Noroc, a contestat această interdicție, propunând excepții pentru campanii de responsabilitate socială, însă toate amendamentele au fost respinse în unanimitate de membrii CNA.

„Printre dispozițiile importante ale deciziei se numără cele legate de interdicția apariției în spoturile publicitare la jocurile de noroc a personalităților publice din domenii diverse (sport, știință, sau persoane cu notorietate în mediul online), ca și interzicerea publicității de către farmacii pe baza promoțiilor la suplimente, dispozitive sau diverse tratamente medicale. În ceea ce privește suplimentele alimentare și dispozitivele, acestea au aceleași interdicții de publicitate ca și medicamentele fără prescripție. Totodată, au fost schimbate toate mesajele de interes public care precedau calupurile publicitare”, a declarat președinte al CNA Monica Gubernat, citată de Agerpres.

Companiile famaceutice pregătesc proteste: pacienții nu vor putea fi informați de perioadele de promoții, suplimentele și dispozitivele au statut juridic clar și controlul pre‑market

Intericția de-a face publicitate la suplimente, dispozitive sau diverse tratamente medicale de către companiile din industria farma și de către lanțurile de farmacii e primită cu furie de către acestea. Potrivit surselor CursDeGuvernare, farmaciștii pregătesc un protest oficial, prin care vor contesta decizia CNA prin trei argumente:


suplimentele promovate în farmacii sunt deja supuse unui control tehnic și sanitar prealabil iar produsele pot fi comercializate doar după notificarea la Ministerul Sănătății, spre deosebire de celelalte mărfuri pentru care se poate face publicitate în retailul general. Comunicarea promoțiilor prin farmacie se face deja sub incidența unor reguli mai stricte decât în retailul alimentar (aviz ANMDMR pentru materiale, obligația avertismentelor standard);

interzicerea comunicării promoțiilor va împiedica pacienții să beneficieze de reduceri de preț; o promoție care nu poate fi promovata , nu va avea sens economic. Consecința directă este creșterea prețului final și limitarea accesului persoanelor cu venituri mici;

în farmacie, recomandarea suplimentelor se face de specialiști licențiați, asigurând filtrarea mesajelor și corecta informare a pacientului. Promovarea ofertelor prin canale audiovizuale ori online ajută populația să adopte măsuri preventive, reducând solicitările la medici pentru afecțiuni minore.

Farmaciștii pregătesc și o sesizare către Consiliul Concurenței, cu argumentul că suplimentele sunt alimente speciale care pot fi vândute oriunde, iar interdicția e aplicată exclusiv farmaciilor, ceea ce produce discriminare nejustificată între canalele de vânzare.




(Citește și: Mliardele de euro din jocurile de noroc: cât câștigă statul din industria care a cărei promovare sufocă online-ul și rețelele sociale. Profiturile firmelor din Top și câștigurile jucătorilor)


****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: