20 iunie, 2025

Prețurile pentru motorină în UE au crescut pentru a cincea zi consecutiv, impulsionate de îngrijorările privind siguranța rutelor de transport maritim critice din Orientul Mijlociu care ar putea fi blocate. Conflictul dintre Israel și Iran a semănat temeri în întreaga UE care a devenit din ce în ce mai dependentă de transporturile de combustibil care tranzitează Strâmtoarea Hormuz de când legăturile comerciale cu Rusia au fost tăiate.

„Temerile legate de securitatea aprovizionării explică creșterea prețurilor motorinei în Europa”, a declarat pentru Bloomberg Eugene Lindell, șeful diviziei de produse rafinate de la firma de consultanță FGE NexantECA. „Mulți importatori se grăbesc să se reaprovizioneze acum, pentru cazul în care va apărea o întrerupere prelungită a livrărilor din cauza unei posibile blocade a Strâmtorii Hormuz”, a adăugat el.

Iată principalele probleme de pe piața europeană a motorinei din cauza temerilor legate de blocada Strâmtorii Hormuz:


Prețul tuturor sortimentelor de motorină a depășit 24 dolari/baril, cel mai mare nivel de după martie 2024

Cotațiile pentru contractele futures au urcat brusc, motorina cu livrare în august fiind acum cu 21,25 USD/tonă peste prețul inițial, iar contractele din decembrie 2024 pentru decembrie 2025 se tranzacționau joi cu 45,25 USD/tonă peste prețul inițial – în creștere de la doar 0,50 USD pe 9 iunie.

Traderii s-au grăbit să lichideze pozițiile short, închizând peste 100.000 de contracte futures pe motorină în care pariau pe scădere, cel mai mare număr pentru doar 4 zile, din ultimii aproape cinci ani.

Conform estimărilor Bloomberg, Europa a importat anul trecut aproximativ 850.000 de barili de motorină pe zi prin Strâmtoarea Hormuz. Acest punct critic care poate fi blocat lasă Europa extrem de vulnerabilă la instabilitatea din Orientul Mijlociu și la potențialele întreruperi ale aprovizionării.

Europa și-a mărit expunerea față de tranzitul prin Strâmtoarea Hormuz din cauza unei combinații de dependență structurală crescută, capacitate internă limitată de rafinare și o realiniere a aprovizionării după invadarea Ucrainei:

  • Europa a interzis importurile de motorină rusească în urma invaziei Ucrainei, întrerupând accesul la cel mai mare furnizor al său.
  • Europa s-a orientat puternic către Orientul Mijlociu, în special către Emiratele Arabe Unite și Arabia Saudită, pentru a umple golul – o mare parte din transporturi tranzitează Strâmtoarea Hormuz.

Tarifele de transport


Aproximativ o cincime din consumul total de petrol la nivel mondial trece prin strâmtoarea Hormuz, între Oman și Iran. O perturbare de aici ar putea duce prețul petrolului peste 100 de dolari, spun analiștii.

Deși marii exportatori de petrol care fac parte din OPEC+ au promis suplimentarea producției cu 1,2 milioane barili pe zi, încă nu a fost livrat niciunul, a spus directoarea fondului de investiții Svelland Capital, Nadia Martin Wiggen.

Blocarea rutelor de transport maritim ar însemna că această marfă nu ar mai putea ajunge pe piața internațională, a spus ea.

„Până acum, evoluția tarifelor de transport arată că China, care deține cea mai mare capacitate de rafinare din lume, nu a început să facă rezerve de petrol din cauza îngrijorărilor legate de aprovizionare”, a spus Wiggen.

 „Odată ce China va începe să cumpere, tarifele de transport vor crește, odată cu prețurile mondiale la energie.” Tarifele de transport al țițeiului Riverlake Arabian Gulf East, deși mai mari, rămân aproape de media ultimilor 18 ani.

Scumpirea petrolului = Stagflație globală


Creșterea prețurilor la petrol ridică îngrijorări, din cauza presiunii inflaționiste pe termen scurt și poate afecta creșterea economică prin reducerea consumului.

Prețurile ridicate la petrol funcționează ca o taxă, spun economiștii, în special pentru importatorii neți de energie, cum ar fi Japonia și Europa, deoarece petrolul este greu de înlocuit.

Economistul-șef al Lombard Odier, Samy Chaar, a declarat că prețurile la petrol de peste 100 de dolari pe baril ar reduce cu 1% creșterea economică globală și ar stimula inflația cu 1%.

Implicarea SUA în Iran ar afecta economia globală

Intervenția militară a SUA în conflictul dintre Israel și Iran prezintă riscul unei escaladări și, prin urmare, și riscuri pentru economia globală. În ciuda tuturor suferințelor umane, conflictul din Orientul Mijlociu a avut până acum un impact economic global redus și a cauzat doar perturbări pe termen scurt. O escaladare a conflictului armat probabil nu numai că ar duce prețurile petrolului la o creștere și mai mare, dar implicarea SUA în conflict ar putea, de asemenea, să arunce lumea arabă în turbulențe și să provoace incertitudini suplimentare pe piețele financiare.

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: