3 iunie, 2025

Profesorul universitar Mircea Miclea, fost ministru al Educației, care se ocupă de reforma educațională din Republica Moldova, a declarat pentru edupedu.ro că soluția imediată pentru reformarea examenului de la clasa a VIII-a este introducerea tezelor unice la nivel național, începând din anul școlar 2025 – 2026, la clasa a VI-a. Notele de la teze ar pute fi folosite în admiterea la liceu, cu o pondere de 30-40%, alături de Evaluarea Națională.

„Nu ar fi un efort de învățare în plus, ci ar fi doar un plus de seriozitate a învățării pe parcursul ciclului gimnazial”, a explicat Mircea Miclea.

Aceste teze naționale ar trebui să fie susținute de elevii de clasele a VI-a, a VII-a și a VIII-a, la Română, Matematică și la Științe, „cu tot mai multe subiecte transdisciplinare pe parcursul anilor de studiu”.


Subiectele ar trebui concepute de Ministerul Educației, iar corectarea să fie realizată de profesori din alte școli, folosind platforma de evaluare digitalizată introdusă de doi ani în corectarea lucrărilor elevilor de la Evaluarea Națională la final de clasa a VIII-a.

„Dacă îi anunț pe profesori și pe elevi din acest an, cred că se pot introduce deja de anul viitor [la clasele a VI-a, urmând a fi folosite mediile la admiterea la liceu peste 3 ani, când elevii finalizează clasa a VIII-a]. Nu cred că trebuie să așteptăm foarte multă vreme pentru o astfel de intervenție, care mi se pare că ar face și mai organic ciclul gimnazial, ar crește calitatea prestației didactice la toți profesorii, ar putea constitui în felul acesta și o modalitate mult mai obiectivă de evaluare a școlilor: care școală e mai bună primește mai mulți bani, care școala este mai slabă… pentru că în felul acesta poți compara o școală cu ea însăși. […] Și în felul acesta putem evalua școlile, putem evalua și profesorii, având o măsurătoare obiectivă, simplă, fără să complicăm lucrurile”, a explicat Mircea Miclea, citat de edupedu.ro.

El a mai explicat că tezele unice ar „stabili obiective clare pentru învățare pe parcursul ciclului gimnazial. Elevii au o deraiere în învățare și pentru că nu au ținte clare: ce anume trebuie să învețe pe parcursul gimnaziului. Ori, dacă știi că în fiecare an tu vei avea niște teze naționale care vor fi luate seamă la evaluarea finală la final de ciclu, atunci vei fi motivat să înveți”.

(Citește și: Anomalie brutală în Educație: Procentul elevilor de top urcă la 60% din totalul celor înscriși la școală. Problema drastică de la evaluarea școlară)

****


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: