26 mai, 2025

Estonia, țara cu cel mai performat sistem de educație din Europa, renunță la interdicția smartphonurilor în școli, întrucât device-urile vor avea un rol important în timpul orelor, începând cu luna septembrie, când fiecare elev va avea contul său de inteligență artificială, tehnologie ce va fi folosită la clasă.

Smartphone-urile devin astfel parte a succesului sistemului de educație.

Mica țară baltică – cu o populație de 1,4 milioane – a devenit în mod discret liderul european în programul de evaluare internațională a elevilor (PISA) al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), depășind vecinul său apropiat, Finlanda, scrie The Guardian.


În cea mai recentă rundă PISA, desfășurată în 2022 și publicată un an mai târziu, Estonia s-a clasat pe primul loc în Europa la matematică, științe și gândire creativă și pe locul al doilea, după Irlanda, la citire. Fostă parte a Uniunii Sovietice, țara depășește acum state cu populații și bugete mult mai mari.

Sunt mai mulți factori care explică succesul Estoniei, însă deschiderea față de tot ce este digital o diferențiază. În timp ce Anglia și alte țări limitează utilizarea telefoanelor în școli din cauza îngrijorărilor legate de concentrare și sănătatea mintală, profesorii estonieni încurajează activ folosirea acestora ca instrumente de învățare.

Inițiativa AI Leap – se negociază licențe OpenAI, pentru acces gratuit la instrumente de învățare

Acum, Estonia lansează o inițiativă națională numită AI Leap, despre care afirmă că va echipa elevii și profesorii cu „instrumente și competențe de inteligență artificială de clasă mondială”.

Se negociază licențe cu OpenAI, ceea ce va transforma Estonia într-un teren de testare pentru AI în școli. Scopul este de a oferi acces gratuit la instrumente de învățare AI de top pentru 58.000 de elevi și 5.000 de profesori până în 2027, începând cu elevii de 16 și 17 ani din această toamnă.

Profesorii vor fi instruiți în utilizarea tehnologiei, cu accent pe învățarea autonomă și etica digitală, prioritar fiind accesul echitabil la educație și alfabetizarea în domeniul AI. Oficialii spun că acest demers va face din Estonia „una dintre cele mai inteligente națiuni utilizatoare de AI, nu doar cea mai saturată tehnologic”.


„Știu de scepticismul și precauția majorității țărilor europene față de ecrane, telefoane mobile și tehnologie. Dar în cazul Estoniei, societatea în general este mult mai deschisă și înclinată să folosească instrumente și servicii digitale. Profesorii nu fac excepție”, a declarat Kristina Kallas, ministrul Educației și Cercetării din Estonia, în timpul unei vizite la Londra, la Forumul Mondial al Educației.

Kallas a spus că nu există interdicții privind telefoanele mobile în școlile estoniene. Dimpotrivă: smartphone-ul este considerat parte integrantă a politicii digitale educaționale de mare succes din Estonia. „Sincer, nu am auzit de probleme. Școlile stabilesc regulile, care sunt respectate la nivel local. Folosim telefoanele mobile în scop educațional”, a precizat aceasta.

„AI Leap”, următorul pas după „Saltul Tigrului”

„Avem alegeri locale în octombrie anul acesta. La alegerile locale, tinerii de 16 ani pot vota și pot face acest lucru online, prin telefoanele lor mobile. Așadar, vrem ca ei să folosească telefoanele mobile pentru a-și îndeplini datoria civică, să participe la vot, să se informeze, să analizeze platformele politice. Ar fi ciudat să nu le permitem să le folosească în școală, într-un context educațional. Ar fi un mesaj foarte confuz pentru tinerii de 16 ani – votează online, votează pe telefon, dar nu folosi ChatGPT pe telefon pentru a învăța”, a mai spus Kristina Kallas.

„Nu interzicem. Am emis linii directoare, în special în ceea ce privește copiii mai mici – sub 12-13 ani – referitoare la modul în care ar trebui sau nu ar trebui să fie utilizate telefoanele, dar majoritatea școlilor și-au reglementat singure situația. Au stabilit reguli astfel încât telefoanele să nu fie folosite în pauze, iar în timpul orelor să fie folosite doar când profesorul solicită acest lucru pentru o anumită activitate sau exercițiu.”

În loc să reziste noii tehnologii, Estonia a îmbrățișat-o. În 1997 a fost realizată o investiție masivă în calculatoare și infrastructură de rețea, prin programul Tiigrihüpe (Saltul Tigrului). Toate școlile au fost rapid conectate la internet. Acum, smartphone-urile și inteligența artificială sunt văzute ca următorul pas.


Kallas vorbește despre o revoluție AI care presupune sfârșitul temelor scrise, o despărțire de modelul de învățare memorare/repetare/aplicare folosit de sute de ani, și o trecere către examene orale. Provocarea este dezvoltarea abilităților cognitive superioare la tineri, deoarece AI poate face restul mai bine și mai repede.

„Este o chestiune urgentă”, a spus ea. „Ne confruntăm acum cu această provocare evolutivă, de dezvoltare. Ori evoluăm către gândire mai rapidă și mai profundă, ori tehnologia ne va prelua conștiința”.

(Citește și: Alarmă în statele UE, dată de testele PISA: Problemele sunt sistemice, nu țin doar de criza Covid. Prăbușirea Finlandei și Germaniei)

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: