23 mai, 2025

SUA nu acceptă, deocamdată, propunerile UE de a reduce plafonul impus prețului petrolului rusesc. În timp ce UE face lobby pentru a reduce plafonul de preț al țițeiului rusesc de la 60 dolari pe baril la 50 dolari, Ucraina solicitând chiar 30 dolari pe baril, oficialii americani ar refuzat până acum să-și dea acordul.

Un oficial european care a participat la reuniunea miniștrilor de finanțe a G7 desfășurată la Banff, Canada, a declarat pentru Reuters că Trezoreria SUA a spus că forțele pieței au dus deja prețul petrolului în jos. Prețul petrolului Brent oscilează în jur de 64 dolari/baril, iar referința rusească Ural se tranzacționează cu un discount de 10 dolari, Washingtonul considerând că nu mai este necesară o reducere a plafonului pentru petrolul rusesc, piața făcând deja acest lucru.

Plafonarea prețurilor, introdusă pentru prima dată în 2022, își propune să restricționeze veniturile din petrol ale Rusiei prin interzicerea firmelor occidentale de a asigura sau finanța transporturile de petrol cu prețuri  peste plafon. În practică, a fost un joc de-a șoarecele și pisica, Moscova apelând la o flotă fantomă de petroliere care ocolesc restricțiile occidentale.


UE, la rândul său, strânge șurubul. Săptămâna aceasta, a lansat cel de-al 17-lea pachet de sancțiuni, vizând inclusiv flota din umbră a Rusiei și compania Surgutneftegaz. Vicepreședintele Comisiei Europene, Valdis Dombrovskis, a confirmat că există mai multe sancțiuni legate de energie, dar a refuzat să comenteze atunci când a fost solicitat să ofere detalii.

Economia Rusiei încetinește

Cel mai recent semnal al problemelor economiei Rusiei este dat de reducerea volumelor transportate pe cale ferată de către principalii exportatori, printre care Gazpromneft și Rusal, arată un document al Căilor Ferate Ruse consultat de Reuters. Monopolul căilor ferate din Rusia își reduce cheltuielile pentru 2025 cu încă 32,5 mld. ruble (408 mil dolari) sau 3,5% din total, din cauza estimărilor în scădere a încasărilor. Deja, pentru acest an, căile ferate își planificaseră scăderea cheltuielilor cu 40% față de 2024, pe fondul creșterii dobânzilor, care au ajuns la nivelul de 21%.

Un al indicator al producției industriale din Rusia în reprezintă volumul de mărfuri transportate feroviar care au atins cel mai scăzut nivel din ultimii 15 ani.

Documentul analizat de Reuters anticipează că Căile Ferate Ruse vor transporta cu 36,7 milioane de tone mai puțin decât cele 1,24 miliarde de tone prognozate inițial pentru 2025. Documentul a menționat o duzină de companii majore care au contribuit la reducerea volumelor de transport feroviar, inclusiv gigantul aluminiului Rusal și producătorii de oțel Severstal și MMK.

Industria siderurgică rusă, care contribuie cu aproape 5% la PIB-ul țării, a înregistrat o scădere a veniturilor din exporturi de când a pierdut accesul la piețele cu marjă mare de profit din cauza sancțiunilor occidentale, potrivit unui raport al firmei de consultanță Yakov and Partners, cu sediul la Moscova.


Producția de oțel, exporturile și cererea locală au scăzut în 2024, potrivit Asociației Mondiale a Oțelului. Producția a continuat să scadă în acest an, potrivit firmei de analiză Chermet Corporation.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: