În ciuda numărului în creștere de unități de producție a vehiculelor electrice (EV) în SUA – industrie sprijinită de creditele fiscale acordate prin Legea de reducere a inflației din timpul administrației Biden și a promisiunilor de înființare de mii de noi locuri de muncă – multe dintre aceste proiecte sunt în prezent abandonate, potrivit unui articol publicat în Washington Post.
Chiar înainte de anunțarea noilor tarife ale președintelui Trump, în SUA tranziția spre energiile „verzi” își pierduse din avânt.
Doar în primul trimestru din 2025, au fost anulate mai multe proiecte legate de vehiculele electrice (EV) decât în precedenții doi ani luați laolaltă, conform Atlas Public Policy

Printre proiectele întrerupte se numără construcția unei fabrici de un miliard de dolari în Georgia pentru bateriile auto cu bariere termice și a uneia pentru baterii litiu-ion de 1,2 miliarde dolari în Arizona. Perspectiva a mii de noi locuri de muncă se află sub semnul întrebării, punând la îndoială viitorul producției de vehicule electrice în SUA.
Pierderea de avânt a boom-ului producției de EV-uri în SUA se datorează incertitudinilor politice după instalarea administrației Trump la Casa Albă care determină companiile să anuleze sau să intârzie proiecte majore. „În acest moment, este greu să fii producător în SUA, având în vedere incertitudinile privind tarifele, creditele fiscale și reglementările”, a spus Tom Taylor de la Atlas Public Policy. Firma de cercetare a pietei a constatat că de la începutul anului 2025 s-au anulat mai multe proiecte legate de electromobilitate decât în în cei doi ani precedenți însumați, inclusiv fabricile de baterii de miliarde de dolari din Georgia și Arizona.
Scădere a vânzărilor de vehicule electrice
Legislația de mediu a fostei administrații, adoptată în 2022 oferea credite fiscale pentru achiziția de EV-uri stimulând producția internă, însă republicanii doresc abrogarea acestor stimulente „verzi” – îndulcirea reglementărilor privind emisiile – care ar putea reduce vânzările de vehicule electrice cu 40% până în 2030, potrivit Princeton.
Washigton Post scrie că Aspen Aergels a abandonat construcția fabricii din Gerogia și și-a mutat producția în străinătate. „China are deja o penetrare de 50% a vehiculelor electrice”, a spus CFO Ricardo Rodriguez. „În America de Nord și Europa ne situăm cu vehiculele electrice între 10% și 15% din piață. Este acesta un progres semnificativ?”.
Și alte companii se retrag, KORE Power a renunțat la planurile de a construi o nouă fabrică, optând pentru modernizarea uneia existente. Startup-uri care își propuneau să devină producători de EV-uri precum Nikola Motors și Canoo au dat faliment. Chiar și Hyundai se restrânge, plănuind să producă mașini hibride, nu doar vehicule electrice la noua sa fabrică din Georgia.
Prăbușire a investițiilor „verzi”
„Perspectivele pentru vehiculele electrice erau deja destul de sumbre înainte de alegerile din noiembrie”, spune a spus Trevor Houser de la Rhodium Group. „Iar orice înrăutățire… duce în mod natural la abandonul unor proiecte electrice.”
Bob Keefe de la E2 a declarat pentru WaPo: „Nimic nu este mai important pentru mediul de afaceri decât claritatea pieței. Iar acum este la fel de clar ca o ceață deasă”.
Investițiile în industrie s-au prăbușit, cu investiții „verzi” de doar 176 milioane de dolari în ianuarie – cu mult sub nivelul obișnuit de 1 miliarde dolari. „Sunt mulți oameni care urmăresc piața și așteaptă”, a spus Jason Grumet de la Asociația Americană pentru Energie Curată. „Dacă nu știi cum scumpirea materiilor prime îți va crește dramatic prețurile – încetinești lucrările”, a explicat reținerea oamenilor de afaceri de a extinde producția.
Relaxarea politicilor climatice
Diana Furchtgott-Roth de la Heritage Foundation consideră benefică renunțarea la politicile de mediu ale fostei administrații. „Obligativitatea trecerii la vehicule electrice costisitoare i-ar fi sărăcit și mai mult pe cei mai săraci dintre americani și mai lipsiți de încredere în ziua de mâine”, a spus ea.
Casa Albă insistă că strategia sa economică este corectă: „Planul economic al președintelui (Trump) este un program complet pentru relansarea economiei prin eliberarea energiilor creatoare a americanilor, implementarea de tarife vamale care să egalizeze condițiile de concurență și repatrierea investițiilor de miliarde de dolari în sectorul de producție al SUA”, a declarat purtătorul de cuvânt Taylor Rogers.
Totuși, pe măsură ce proiectele se evaporă, Keefe de la E2 concluzionează „Toată lumea caută argumente cât mai convigătoare. Însă mie îmi este greu să găsesc vreunul.”
Cititi si: Și Toyota reduce ținta pentru producția de vehicule electrice: cu 30% până în 2026
***