Inspectorii Registrului Auto Român (RAR) au verificat în trafic, din punct de vedere tehnic, anul trecut, 89.520 de vehicule la nivelul întregii țări și au constatat că 40% aveau deficiențe tehnice majore și/sau periculoase, motiv pentru care au fost declarate neconforme.
România are încă unele dintre cele mai ridicate rate ale mortalității în accidente rutiere, de 77 de persoane la un milion de locuitori, potrivit datelor publicate recent de Eurostat.
În plus, vechimea medie a parcului auto din România este de 15,8 ani, față de 12,5 ani media UE.
Potrivit unui comunicat al RAR, cele mai multe neconformități au fost constatate la instalația electrică de iluminare-semnalizare (24,51%), emisiile poluante (18,91%), punți, jante, anvelope și suspensie (11,29%), vizibilitate (11,23%) și șasiu și elemente atașate șasiului (10,40%).
Neconformități la sistemul de frânare au fost depistate la 5,12% dintre vehiculele controlate și în 1,68% dintre cazuri au fost constatate probleme la sistemul de direcție.
„În urma verificărilor s-au identificat deficiențe din sfera poluării la 6.380 de vehicule dintre cele controlate. Inspectorii RAR au identificat în trafic și vehicule cu defecțiuni periculoase la sistemele de frânare, direcție sau la punți și fuzete. În cazul a 5.522 de vehicule s-a considerat că acestea prezintă pericol iminent de accident. Aproximativ 2,2% dintre vehiculele verificate prezentau probleme legate de inspecția tehnică periodică – ITP fals, expirat sau anulat. În urma controalelor mixte desfășurate de RAR și Poliția Rutieră, pe parcursul anului 2024, au fost aplicate 27.032 de sancțiuni, au fost retrase 22.892 de certificate de înmatriculare, au fost imobilizate 341 de vehicule și 304 ITP-uri au fost anulate”, se arată în comunicat.
În București și județul Ilfov au fost verificate, în perioada menționată, 6.655 de vehicule. Dintre acestea, 69,2% prezentau diferite neconformități tehnice sau legate de acte iar 1.539 (23,13%) prezentau pericol iminent de accident. Din totalul autovehiculelor oprite, în 17,73% din cazuri s-au constatat deficiențe din sfera poluării, 5,6% aveau probleme legate de identificare și 4% aveau ITP fals, expirat sau anulat.
În urma controalelor mixte desfășurate de RAR și Poliția Rutieră în această regiune au fost aplicate 4.054 de amenzi contravenționale și au fost retrase 3.649 de certificate de înmatriculare.
În situația în care una dintre măsurile luate a fost reținerea certificatului de înmatriculare, acesta poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecții tehnice specifice la reprezentanțele RAR din țară, precizează sursa citată.
„Atragem atenția că rezultatele controalelor desfășurate în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR-Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni”, se mai arată în documentul citat.
(Citește și: ”Decesele provocate de rezistența la antibiotice, creștere cu 70%, până în 2050 – studiu publicat în Lancet”)
***