20 februarie, 2025

România a promis prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) că va lansa o reformă și la taxarea mijloacelor de transport poluante, dar aceasta  trebuie gândită astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, dar și raportat la gradul de suportabilitate și puterea de cumpărare, a afirmat ministrul Finanțelor,  Barna Tánczos, într-un interviu acordat Agerpres.

„România a promis în 2021, prin PNRR, că va face o reformă și în ceea ce privește taxarea mobilității sau taxarea acelor mijloace de transport care sunt poluante, care emit dioxid de carbon și gaze cu efect de seră și, proporțional, cele care emit mai puțin vor fi impozitate cu impozit mai mic, mai redus. Aici sarcina este la Ministerul Transporturilor pe tot ce înseamnă mobilitate verde, tot ce înseamnă reducerea emisiilor de carbon pe partea de mobilitate. Acolo sunt deja câteva propuneri făcute, câteva proiecte elaborate de minister pe impozitarea transportului de marfă, de exemplu, în funcție de distanță, în funcție de tonaj, sunt mai multe variante. De asemenea, au început discuțiile și în spațiul public cu privire la impozitarea mijloacelor de transport personale ale cetățenilor în funcție de norma de poluare, în funcție de data la care au fost înmatriculate.

Acolo lucrurile trebuie discutate iarăși pentru următorii șapte-zece ani. Discuțiile trebuie purtate și cu autoritățile locale, pentru că autoritățile locale sunt cele care aplică taxele acestea locale -impozitul pe mijloacele de transport, de exemplu, este un venit al autorităților locale – și gândite lucrurile astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, cei care folosesc mașini nepoluante, noi, să nu fie tratați la fel ca un cetățean care aduce o mașină de șapte-opt ani din străinătate. Desigur, trebuie avut în vedere și gradul de suportabilitate și puterea de cumpărare a cetățenilor, pentru că nu putem să privăm cetățenii cu venituri mici de dreptul de a cumpăra o mașină, chiar dacă este una mai veche și este una mai ieftină și mai poluantă”, a explicat Barna Tánczos.

România a mai avut taxe auto în trecut, dar acestea au fost desființate în justiție


Acesta a adăugat că lucrurile trebuie aduse într-un echilibru, astfel încât nici cei vulnerabili să nu ajungă să nu-și mai permită o mașină și, în același timp, „să nu avem bolizi cu mii de centimetri cubi capacitate cilindrică” și cu un impozit foarte mic, aproape simbolic, în comparație cu țările vest-europene.

„Pentru că de acolo exact acele mașini sunt vândute la prețuri mici, care costă foarte mult la capitolul impozit local din cauza poluării, și de aceea devenim noi o țară de destinație pentru mașinile second-hand”, a punctat ministrul.

El a subliniat că în privința acestei taxe sunt mai multe variante de lucru, pe transportul de marfă urmând probabil să fie o combinație de rovinietă sau taxă, în funcție de distanță, cantitate etc.

„La persoanele fizice nu poți tot timpul să taxezi în funcție de kilometrii parcurși, pentru că este foarte complicat. Acolo mai mult ca sigur trebuie să mergem pe norma de poluare, pe vechimea mașinii și pe o filosofie gândită împreună cu autoritățile locale”, a spus Tánczos.

Estimările din piață vorbesc despre 1.900 de lei taxa pentru persoanele fizice care au mașini vechi poluante. Această taxă ar putea fi introdusă prin reforma fiscală pe care România trebuie să o facă ca jalon din PNRR.

România a importat autovehicule rulate în valoare de 3,4 miliarde de euro în 2024


Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a declarat, la finele lunii ianuarie, că în lunile iunie-iulie trebuie depusă cererea de plată 4 din PNRR, care are o serie de puncte sensibile, printre care și taxarea mijloacelor de transport poluante.

Scopul acestei taxe ar fi descurajarea importurilor de automobile vechi și foarte rulate, în condițiile în care valoarea importurilor auto de autovehicule rulate s-a ridicat în 2024 la o valoarea de 3,4 miliarde de euro.

Guvernele Tăriceanu (2007) și Ponta (2013) au adoptat taxe similare pentru mașinile vechi, însă ele au fost desființate ulterior în justiție. În prezent, pentru autovehicule există doar impozitul pe proprietate/deținere, care este calculat pe baza capacității cilindrice a motorului, fără a ține cont de nivelul de poluare al vehiculului.

(Citește și: ”Dacia, în top 10 la vânzări auto în Europa – 8,2% cotă de piață”)

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: