Simplificarea stimulentului fiscal pentru cercetare–dezvoltare, realizarea unei analize a eficienței scutirii de impozit pentru profitul reinvestit și reformarea politicii fiscale în privința impozitului pe dividende (cu obiectivul de a permite angajatorilor sa distribuie o parte din dividende sub forma de acțiuni către angajați) se numără printre măsurile fiscale avute în vedere de guvern pe termen mediu, potrivit Raportului privind situația macroeconomică pe anul 2025 și proiecția acesteia pe anii 2026-2028.
În domeniul impozitelor și taxelor locale se are în vedere:
revizuirea cadrului fiscal în scopul alinierii sistemului de impozitare cu actuala și viitoarea etapă de dezvoltare economică a României, prin îmbunătățirea structurii veniturilor fiscale, precum și eliminarea distorsiunilor și a lacunelor din sistemul fiscal, asigurându-se corectitudinea și echitatea în sistem pe principiul neutralității taxării.
Măsurile luate astfel în considerare, vizează:
- operaționalizarea unui sistem informatic pentru implementarea unui model automat de evaluare a proprietăților;
- revizuirea mecanismului de acordare a facilităților în sensul limitării și respectiv, reconsiderării scutirilor prevăzute de cadrul legislativ din domeniul impozitelor și taxelor locale ce se acordă de drept (în virtutea legii, stabilite la nivel central), cu menținerea de scutiri/reduceri doar pentru anumite categorii (precum: gospodăriile cu venituri mici, persoanele în vârstă și cele aflate în dificultate, clădiri guvernamentale și o gamă limitată de organizații de utilitate publică), sens în care se definesc criterii de acordare de către unitățile administrativ teritoriale, cu revizuirea anuală a acestora.
În domeniul impozitului pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii vor fi avute în vedere:
- reducerea etapizată a taxelor și impozitelor pe muncă;
- implementarea unor măsuri fiscale, cu scopul de a încuraja anumite categorii de persoane, precum elevii și studenții /internship în timpul studiilor, cu vârsta mai mică de 26 de ani, în vederea ocupării unui loc de muncă, respectiv pensionarii care au stagiul complet de cotizare contributiv și se angajează pe un loc de muncă, în vederea încurajării îmbătrânirii active.
- în acord cu cele prevăzute în Planul Național de Redresare și Reziliență și Planul Bugetar Structural Național pe Termen Mediu, Banca Mondială va elabora un Raport asupra sistemului fiscal prin care se vor stabili scenariile cu măsuri specifice, fiind transpuse recomandările considerate de Guvernul României necesar a fi implementate și care vor avea în vedere un sistem fiscal adaptat la evoluția economiei astfel încât să faciliteze creșterea economică și să crească ponderea veniturilor fiscale în PIB.
În domeniul impozitării nerezidenților și al tratatelor fiscale internaționale:
- Continuarea reformelor pentru alinierea politicilor economice și sociale la standardele și recomandările OCDE, este de menționat că România a aderat la Declarația de consens și Planul detaliat de implementare al măsurilor vizate de Pilonul Unu și Pilonul Doi din planul BEPS.
În domeniul taxei pe valoarea adăugată:
- Inițierea unui proiect de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care vizează, în principal, transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2020/285 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce privește regimul special pentru întreprinderile mici și a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce privește cooperarea administrativă și schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici și ale Directivei (UE) 2022/542 de modificare a Directivelor 2006/112/CE și (UE) 2020/285 în ceea ce privește cotele taxei pe valoarea adăugată, precum și eliminarea unor scutiri de TVA neconforme cu legislația comunitară în domeniul TVA.
În domeniul accizelor:
- introducerea, începând cu 1 ianuarie 2025, pentru perioada 2025-2026, a unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru bere, vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic și, totodată, exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru aceste produse;
- actualizarea nivelului accizelor cu creșterea prețurilor de consum în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025, inclusiv, pentru următoarele produse energetice: benzină cu plumb, benzină fără plumb, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, gaz natural, petrol lampant (kerosen), cărbune și cocs și electricitate;
- majorarea, începând cu 1 aprilie 2025, a nivelului pentru produsele din tutun prelucrat, respectiv țigarete, țigări și țigări de foi, tutun fin tăiat, destinat rulării în țigarete și alte tutunuri de fumat;
- majorarea, începând cu 1 aprilie 2025, a nivelului pentru produsele supuse accizelor nearmonizate, respectiv lichid cu sau fără nicotină, produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină și pentru produsele cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală;
- majorarea, începând cu 1 ianuarie 2026, a nivelului accizelor pentru bere, vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic și, totodată, exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru aceste produs;
- majorarea, începând cu 1 aprilie 2026, a nivelului accizelor pentru produsele din categoria tutun prelucrat, respectiv țigarete, țigări și țigări de foi, tutun fin tăiat, destinat rulării în țigarete și alte tutunuri de fumat;
- majorarea, începând cu 1 aprilie 2026, a nivelului pentru produsele supuse accizelor nearmonizate, respectiv lichid cu sau fără nicotină, produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină și pentru produsele cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală.
În domeniul taxelor verzi:
- implementarea unor politici suplimentare pentru a reduce în continuare emisiile cu 18% în 2030, comparativ cu valoarea de referință proiectată. România se angajează să atingă obiectivele de reducere a emisiilor la nivelul UE până în 2030 și să ajungă la zero în 2050, în conformitate cu prevederile Pactului Verde European.
Bugetul pe 2025, construit în principal pe prevederile ”Ordonanței trenuleț”
Pentru 2025, principalele măsuri fiscale avute în vedere la construcția bugetului sunt cele introduse la sfârșitul anului trecut prin așa-numita ”Ordonanță trenuleț”. Acestea se la:
–reducerea plafonului de încadrare în sistemul de impozit pe veniturile microîntreprinderilor la echivalentul în lei a 250.000 euro începând cu 1 ianuarie 2025 respectiv la 100.000 euro, începând cu 1 ianuarie 2026; în plus, se elimină condiția privind ponderea veniturilor din consultanță și/sau management în veniturile totale, pentru încadrarea în sistemul de impozit pe veniturile microîntreprinderilor.
–reinstituirea impozitului pe construcții; impozitul se datorează pentru construcțiile prevăzute de grupa 1 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, inclusiv pentru cele
care aparțin domeniului public; impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 1 % asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, inclusiv în situația în care sunt închiriate, luate în administrare/concesiune sau în folosință pentru cele care aparțin domeniului public. Impozitul se plătește în două rate egale, până la datele de 30 iunie inclusiv și 31
octombrie inclusiv.
–impozitul pe dividend – cota de impozit pe dividende distribuite persoanelor juridice române a fost majorată de la 8% la 10%.
(Citește și: ”Buget 2025: Principalele coordonate privind veniturile și cheltuielile. Ce, cât, cum pentru ministere și administrațiile locale”)
***