Add Your Heading Text Here

5 noiembrie, 2020

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a revenit pe creștere în septembrie față de luna anterioară, cu 0,4% în serie brută și cu 1,7% în serie ajustată după sezonalitate.

Creșterea din septembrie vine după scăderile din august față de iulie (-1,2%, respectiv -1,3%), potrivit datelor anunțate joi de Institutul Național de Statistică (INS).

A sporit și ritmul de creștere în septembrie față de aceeași lună din 2019, până la 3,5% de la 2,6% în august / august, în serie ajustată, ca și cel din primele luni ale anului până la 1,4% în perioada 1 ianuarie – 30 septembrie față de aceeași perioadă a anului trecut. Pe primele 8 luni creșterea a fost de 1,1%.


„Statisticile indică ameliorarea comerțului cu amănuntul în septembrie, pe fondul eliminării unor restricții implementate pentru contracararea crizei sanitare și resimțirii mix-ului relaxat (fără precedent) de politici economice”, spune Andrei Rădulescu, directorul de analiză macroeconomică al Băncii Transilvania (BT), într-o notă a băncii.

Totuși, evoluția comerțului cu amănuntul (fără cel cu autovehicule şi motociclete) este „sub ritmul potențial pentru a cincea lună la rând în septembrie, dat fiind că incidența pandemiei a determinat finalul ciclului post-criză și tranziția spre un nou ciclu economic”, potrivit analistul citat.

INS prezintă și date statistice având ca referință anul 2015, a căror evoluție relevă faptul că ritmul de creștere a devenit marginal, cu riscul de a se plafona.

Vânzările de produse nealimentare au crescut în cel mai bun ritm din februarie încoace (11,6% an/an), „susținute de nivelul redus al costurilor reale de finanțare și de politica de venituri”.

Creșterea vânzărilor de la distanță


În septembrie, s-a înregistrat accelerarea vânzărilor prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet, cu 44,3% an/an,dată fiind persistența pandemiei. Și pe primele 9 luni creșterea vânzărilor pe acest canal a fost mare, + 41,4%.

Vânzările de produse alimentare/băuturi/tutun au accelerat de la 0,5% an/an în august la 2,8% an/an în septembrie. Pe primele 9 luni, această categorie a înregistrat o crștere de 5,8% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Vânzările de carburanți în magazine specializate au scăzut pentru a șaptea lună la rând în septembrie, cu 4,2% an/an, dar a scăzut cu 8,4% pe primele 9 luni.

Volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul, sub potențial

Conform estimărilor econometrice elaborate ale BT, volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a evoluat sub ritmul potențial pentru a cincea lună consecutiv în septembrie, confirmându-se finalul ciclului economic post-criză și tranziția spre un nou ciclu economic.

[newsman_subscribe_widget formid="nzm-container-91885-6936-62e2a1251fbbbf9d28a8dd5a"]

Scenariul macroeconomic central al băncii mizează pe majorarea consumului privat (principala componentă a PIB) cu o dinamică medie anuală de 1,4% în perioada 2020-2022, „evoluție susținută de nivelul redus al costurilor reale de finanțare, continuarea procesului de convergență a veniturilor spre media Europeană și intrarea economiei într-un nou ciclu (cu impact pozitiv pentru climatul din piața forței de muncă)”.


Articole recomandate:

citește și

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: