În perioada 2012 – 2014, a scăzut cu 7,9 puncte procentuale ponderea întreprinderilor inovatoare, iar procentul salariaților din aceste firme s-a diminuat cu 12,3%, comparativ cu intervalul 2010 – 2012, Institutului Național de Statistică (INS).
Rezultatele cercetării INS
Potrivit acestei cercetări statistice a INS, pe parcursul celor doi ani (2012 – 2014), în ceea ce privește inovația din întreprinderi au avut loc următoarele evoluții:
- Ponderea întreprinderilor inovatoare a fost de 12,8%, în scădere cu 7,9 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2010‐2012.
- Întreprinderile inovatoare de produse şi/sau procese au avut o pondere de 6,5% în total întreprinderi, în
creştere cu 0,2 puncte procentuale, în comparaţie cu perioada 2010‐2012, când s‐a înregistrat o pondere de
6,3%. - Întreprinderile inovatoare de metode de organizare şi/sau de marketing au înregistrat o pondere de 9,4%, în
scădere cu 9,4 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2010‐2012, când ponderea acestora a fost de
18,8%.
Alte constatări
- Mai puţină inovaţie atât în sectorul industriei cât şi în cel al serviciilor;
- Una din 10 întreprinderi inovatoare de produse şi/sau procese şi‐a dezvoltat inovaţiile în propria întreprindere;
- În anul 2014, faţă de anul 2012, ponderea cheltuielilor pentru activităţi de cercetare/dezvoltare internă a crescut cu 11,8 puncte procentuale;
- Ponderea întreprinderilor cu acorduri de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare s‐a dublat, de la 7,4% în perioada 2010‐2012 la 15,4% în perioada 2012‐2014;
- Ponderea salariaţilor din întreprinderile inovatoare a scăzut cu 12,3 puncte procentuale;
- Cele mai multe IMM‐uri inovatoare s‐au înregistrat în Regiunea Sud‐Est (17,7%) şi cele mai
puţine în Regiunea Vest (6,1%); - După clasa de mărime a întreprinderii, întreprinderile mari sunt mai inovatoare 27,0%, comparativ cu
întreprinderile mijlocii 15,0% şi cele mici 11,5%. Această tendinţă s‐a remarcat şi pe cele două sectoare de
activitate: industrie şi servicii. - Atât ponderea întreprinderilor care au introdus produse noi pe piaţă cât şi a celor care
au introdus produse noi pentru întreprindere a rămas relativ constantă: 1,3% faţă de 1,1% în perioada 2010‐
2012 şi respectiv 2,9% faţă de 3,0% în perioada 2010‐2012. - În perioada 2012‐2014, din totalul întreprinderilor inovatoare de produse (bunuri), 46,3% au dezvoltat
inovaţiile în propria întreprindere, 22,4% din întreprinderi au introdus bunuri împreună cu alte întreprinderi,
13,9% le‐au realizat prin adaptarea sau modificarea bunurilor şi 3,9% au fost realizate în alte întreprinderi. - Cea mai importantă piaţă de desfacere a produselor rămâne piaţa locală sau regională menţionată de 90,0%
din totalul întreprinderilor inovatoare, urmată de piaţa naţională cu 72,2% şi piaţa Uniunii Europene cu 48,5%.
Din totalul întreprinderilor inovatoare, doar 23,5% au indicat că şi‐au vândut produsele în alte ţări.
Întreprinderile din sectorul industriei au avut o pondere de 12,6%, în scădere cu 9,9 puncte procentuale comparativ cu perioada 2010‐2012, în timp ce întreprinderile din sectorul serviciilor au înregistrat o pondere de 13,1%, în scădere cu 5,6 puncte procentuale, comparativ cu perioada 2010‐2012.
Singura care a înregistrat o creștere este la inovatorii numai de produse şi/sau procese:
Top 10 activități inovatoare
Cea mai inovatoare activitate economică din sectorul serviciilor a fost activitatea de cercetare‐dezvoltare 54,2% urmată de fabricarea produselor farmaceutice de bază şi a preparatelor farmaceutice 39,7% din sectorul industrie:
Ponderea pe tipuri de inovare
Cele mai multe întreprinderile inovatoare au implementat metode de organizare 6,7% şi metode de marketing 6,6%.
Ponderea întreprinderilor inovatoare de produse a fost de 3,6% iar a celor inovatoare de procese 4,3%.
Cheltuieli pentru inovare
- În anul 2014, valoarea totală a cheltuielior pentru inovaţia de produse şi/sau procese a fost de 3,438 miliarde lei.
- Comparativ cu anul 2012, pe elemente de cheltuieli s‐au înregistrat creşteri ale ponderilor pentru cheltuielile
de cercetare‐dezvoltare internă respectiv 11,8 puncte procentuale (pp) , cheltuielile pentru cercetare-dezvoltare
externă 2,1 pp şi cheltuielile cu achiziţii de alte cunoştinţe externe 7,7 pp. - Scăderi ale ponderilor s‐au înregistrat pe următoarele componente de cheltuieli: cheltuielile pentru achiziţii de
maşini, echipament şi software 17,2 pp cheltuielile pentru alte activităţi inovatoare 4,4 pp.
Finanțarea publică
- Comparativ cu perioada 2010‐2012, în perioada 2012‐2014, , finanţarea publică a întreprinderilor a crescut cu
3,3 puncte procentuale, de la 17,5% la 20,8%. - În perioada 2012‐2014 numărul acordurilor de cooperare pentru realizarea activităţilor inovatoare s‐a dublat,
ajungând la 15,4%, faţă de 7,4% în perioada 2010‐2012. - Principalii parteneri de cooperare ai întreprinderilor inovatoare au fost furnizorii de echipamente, materiale,
componente sau software 9,0% şi clienţii sau cumpărătorii din sectorul privat 7,2%. Pe sectoare economice, în
sectorul industriei se cooperează mai mult decât în sectorul serviciilor.
Inovarea pe regiuni
- Procentele cele mai mari de întreprinderi mici şi mijlocii (IMM‐uri) inovatoare s‐au înregistrat în Regiunea
Sud‐Est (17,7%) şi în Regiunea Bucureşti‐Ilfov (17,0%) şi cele mai puţine în Regiunea Vest (6,1%). - Cele mai multe IMM‐uri inovatoare de procese (12,0%) şi de produse (5,0%) s‐au înregistrat
în Regiunea Sud‐Est, în timp ce în Regiunea Nord‐Est au fost cele mai multe IMM‐uri inovatoare de metode de
organizare (9,5%) şi de metode de marketing (8,4%). - În Regiunea Bucureşti‐Ilfov s‐au înregistrat cele mai multe IMM‐uri inovatoare care au primit finanţare publică
(2,5%) şi cele mai multe care au cooperat pentru activităţi inovatoare cu alte întreprinderi sau instituţii,
respectiv (2,9%). - În Regiunea Sud‐Est au fost cele mai multe IMM‐uri inovatoare de produse noi pentru întreprindere (2,5%), iar
în Regiunea Sud‐Muntenia au fost cele mai multe IMM‐uri inovatoare de produse noi pe piaţă (1,0%) .