Comisarul european pentru climă, zero net și dezvoltare curată, Wopke Hoekstra, susține că UE nu va relaxa regulile de mediu în industria auto, așa cum cer marii producători auto și Partidul Popular European
Comisia Europeană nu intenţionează să modifice politicile pentru reducerea emisiilor de carbon ale autoturismelor, în pofida presiunilor venite din partea celui mai mare grup politic din Parlamentul European, Partidul Popular European (PPE), a declarat comisarul pentru climă, Wopke Hoekstra.
Întrebat dacă ia în considerare schimbarea regulilor actuale, Hoekstra a răspuns ferm: ”Nu. Răspunsul este nu.” Declaraţia a fost făcută joi, în cadrul unui eveniment industrial desfăşurat la Bruxelles.
Presiuni politice și ale marilor companii
Partidul Popular European (PPE) a lansat săptămâna aceasta o campanie pentru relaxarea normelor privind emisiile de CO2, adăugându-se presiunilor asupra Bruxelles-ului din partea producătorilor auto şi a guvernelor naţionale, care solicită măsuri urgente pentru a sprijini sectorul auto european afectat de cererea scăzută, competiţia din partea Chinei şi vânzările sub aşteptări de vehicule electrice.
De aceea PPE intenționează să solicite Comisiei Europene să revizuiască legislația de mediu în 2025, mai devreme decât era planificat, și să le acorde producătorilor europeni de mașini o amânare de un an.
Impact economic
Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) avertizează că industria riscă amenzi de până la 15 miliarde de euro dacă nu respectă ţintele de emisii stabilite pentru 2025, ceea ce ar putea reduce investiţiile în inovaţie.
Propunerea PPE vizează utilizarea unei medii pe trei ani pentru a calcula conformitatea producătorilor auto cu limitele de emisii, permiţând astfel întârzieri în atingerea ţintelor pentru 2025 fără aplicarea amenzilor.
Bruxelles-ul susţine că legislaţia climatică este esenţială pentru atingerea obiectivelor obligatorii privind emisiile şi oferă un cadru de investiţii predictibil pentru companiile europene.
Hoekstra a subliniat anterior că amenzile aplicate producătorilor pentru nerespectarea ţintelor din 2020 au fost mult mai mici decât cele anticipate.
Decizia Comisiei reflectă o poziţie fermă de a menţine standardele climatice, în ciuda dificultăţilor cu care se confruntă sectorul auto european.
Hoekstra și președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, fac, de asemenea, parte din PPE.
Colapsul industriei auto europene
Asociația Producătorilor de Automobile Europeni, ACEA, a anunțat la începutul acestui an că există preocupări tot mai mari în rândul industriei cu privire la îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon stabilite pentru 2025.
Producătorii de automobile europeni uniți în ACEA au cerut instituțiilor UE „să vină cu măsuri urgente de ajutor înainte ca noile obiective de CO2 pentru mașini și camionete să intre în vigoare în 2025”.
Producătorii de automobile din Europa „își joacă rolul în această tranziție, dar, din păcate, celelalte elemente necesare pentru această schimbare sistemică nu sunt la locul lor”, a declarat ACEA în septembrie.
În octombrie, gigantul german producator de automobile BMW a avertizat că o interdicție a UE privind vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel din 2035 „nu mai este realistă” pe fondul vânzărilor lente de vehicule electrice, deoarece industria auto europeană va intra într-o „recesiune masivă” după o astfel de interdicție.
***